De Finse technologiegroep Wärtsilä heeft opdracht gekregen om een luchtsmeringssysteem van het Britse Silverstream Technology te leveren en in te bouwen. Die is veruit de grootste leverancier van dit soort systemen. Ze produceren een scherm luchtbellen onder de bodem van het schip, wat een brandstofbesparing van 5 tot 10% kan opleveren.

Niet duidelijk is of het om een nieuw of en bestaand schip gaat. Wel meldt Silverstream dat het project gericht is op toepassing van het bellenscherm op de negen methanol-aangedreven schepen die Maersk heeft besteld. Die worden gebouwd door het Koreaanse Hyundai en moeten vanaf 2023 in de vaart komen.

De Deense rederij heeft de order voor het testschip al een half jaar geleden geplaatst. Vorige maand meldde Silverstream dat het bijna dertig installaties gaat leveren voor nieuwe MSC-schepen. Dat levert de rederij niet alleen een forse reductie van CO2 op, maar ook van brandstofkosten. Die wordt over de verwachte levensduur van 25 jaar geschat op zo’n 300 miljoen dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding