Beide partners spelen hiermee in op de verwachte wereldwijde toename van de vraag naar dergelijke grootschalige transportmiddelen, nu er her en der meer initiatieven worden ontplooid voor de opvang, opslag en het gebruik van CO2. Exmar heeft veel ervaring in het ontwerp en de uitbating van gastankers, terwijl Lattice verder kan bouwen op zijn knowhow in het ontwerpen van specifiek voor het vervoer van CO2 geschikte tanks.

Exmar en Lattice willen een tanker met een laadcapaciteit van 40.500 kubieke meter CO2 laten bouwen, die ook geschikt is voor het transport van LPG en ammoniak. De basis ervan is het de Lattice Pressure Vessel (LPV), een gepatenteerd concept voor grootschalig transport van CO2 onder lage en middelhoge druk.

Panamax

De omvang van het schip zelf kan worden aangepast, zodat het de optimale bedrijfseconomische afmetingen krijgt. Het initiële ontwerp is dat van een 195 meter lange Panamax. Een dergelijk schip is geschikt om projecten voor het gebruik van CO2 te ondersteunen met een jaarlijks verbruik van 2 tot 10 miljoen ton.

De gepatenteerde tank is ook geschikt om CO2 in vloeibare vorm op te slaan en voor projecten om CO2 in de bodem op te slaan. Het is zo ontworpen dat er zelfs bij erg zwaar weer geen klotsproblemen ontstaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding