Maersk: geen interesse in expediteurs zoals DB Schenker

Koers

Maersk heeft ‘beslist geen interesse’ in een overname van grote expediteurs zoals DB Schenker, als moeder Deutsche Bahn deze omvangrijke logistiek divisie te koop zet.

Dit heeft Vincent Clerc, CEO van Ocean and Logistics van Maersk gezegd in een interview met het Deense financieel-economische magazine Finans. ‘Wij hebben geen interesse in de overname van een expeditiebedrijf. Die activiteit maakt geen deel uit van het pakket dat wij onze klanten willen aanbieden’, aldus de Zwitserse topman.

In kringen van analisten circuleert de naam van Maersk als één van de kandidaten voor de acquisitie van DB Schenker, als de groep in de etalage wordt gezegd. Een andere naam is die van het via acquisities sterk gegroeide DSV uit Denemarken. Financieel topman Jens Lund heeft gezegd dat DSV in dat geval bereid is ‘de discussie aan te gaan’.

Niet zeker

Of DB Schenker, dat zo’n 75.000 mensen in dienst heeft en over ruim 2000 locaties beschikt, wordt verkocht, is overigens nog niet zeker. Maar volgens Duitse media vindt de nieuwe Bondsregering dat Deutsche Bahn zich op zijn kerntaak als spoorvervoerder moet concentreren. Met de verkoop van zijn logistiektak zou de spoorreus vele miljarden vrij spelen voor investeringen in het spoorvervoer.

Eerder dit jaar werd de waarde van DB Schenker op acht tot tien miljard euro geschat, maar analisten hebben dat inmiddels bijgesteld tot rondom de vijftien miljard. Zoals eerder bleek uit onder meer de acquisitie van het Hongkongse LF Logistics door Maersk voor 3,6 miljard dollar, zijn de overnamesommen voor logistieke bedrijven in de loop van het jaar sterk opgelopen.

Expeditiedochter

Clerc benadrukte in het interview dat Maersk alleen de logistieke activiteiten koopt van LF-groep, dat over 223 opslaglocaties beschikt. De expeditiedochter Global Freight Management blijft buiten die transactie. Hij zei verder dat Maersk geen interesse had in Bolloré Africa Logistics, dat voor bijna zes miljard euro door MSC wordt ingelijfd, omdat het teveel een terminal operator is.

DB Schenker verscheept jaarlijks ruim twee miljoen containers en een miljoen ton luchtvracht. Het onderdeel contractlogistiek beschikt over bijna negen miljoen vierkante meter opslagruimte, verdeeld over 750 locaties. Op dit gebied behoort de Duitse groep met UPS, DHL Group, FedEx Corp, Kuehne + Nagel en Nippon Express tot de mondiale top-6.

Lees ook: Hamburg Süd dupeert Nederlandse expediteurs met boekingstop

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Maersk: geen interesse in expediteurs zoals DB Schenker | NT

Maersk: geen interesse in expediteurs zoals DB Schenker

Koers

Maersk heeft ‘beslist geen interesse’ in een overname van grote expediteurs zoals DB Schenker, als moeder Deutsche Bahn deze omvangrijke logistiek divisie te koop zet.

Dit heeft Vincent Clerc, CEO van Ocean and Logistics van Maersk gezegd in een interview met het Deense financieel-economische magazine Finans. ‘Wij hebben geen interesse in de overname van een expeditiebedrijf. Die activiteit maakt geen deel uit van het pakket dat wij onze klanten willen aanbieden’, aldus de Zwitserse topman.

In kringen van analisten circuleert de naam van Maersk als één van de kandidaten voor de acquisitie van DB Schenker, als de groep in de etalage wordt gezegd. Een andere naam is die van het via acquisities sterk gegroeide DSV uit Denemarken. Financieel topman Jens Lund heeft gezegd dat DSV in dat geval bereid is ‘de discussie aan te gaan’.

Niet zeker

Of DB Schenker, dat zo’n 75.000 mensen in dienst heeft en over ruim 2000 locaties beschikt, wordt verkocht, is overigens nog niet zeker. Maar volgens Duitse media vindt de nieuwe Bondsregering dat Deutsche Bahn zich op zijn kerntaak als spoorvervoerder moet concentreren. Met de verkoop van zijn logistiektak zou de spoorreus vele miljarden vrij spelen voor investeringen in het spoorvervoer.

Eerder dit jaar werd de waarde van DB Schenker op acht tot tien miljard euro geschat, maar analisten hebben dat inmiddels bijgesteld tot rondom de vijftien miljard. Zoals eerder bleek uit onder meer de acquisitie van het Hongkongse LF Logistics door Maersk voor 3,6 miljard dollar, zijn de overnamesommen voor logistieke bedrijven in de loop van het jaar sterk opgelopen.

Expeditiedochter

Clerc benadrukte in het interview dat Maersk alleen de logistieke activiteiten koopt van LF-groep, dat over 223 opslaglocaties beschikt. De expeditiedochter Global Freight Management blijft buiten die transactie. Hij zei verder dat Maersk geen interesse had in Bolloré Africa Logistics, dat voor bijna zes miljard euro door MSC wordt ingelijfd, omdat het teveel een terminal operator is.

DB Schenker verscheept jaarlijks ruim twee miljoen containers en een miljoen ton luchtvracht. Het onderdeel contractlogistiek beschikt over bijna negen miljoen vierkante meter opslagruimte, verdeeld over 750 locaties. Op dit gebied behoort de Duitse groep met UPS, DHL Group, FedEx Corp, Kuehne + Nagel en Nippon Express tot de mondiale top-6.

Lees ook: Hamburg Süd dupeert Nederlandse expediteurs met boekingstop

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement