Nieuwe container-armada brengt pas vanaf 2023 verlichting

nieuwbouwgolf

De containervaart heeft vorig jaar bijna vijf keer zoveel nieuwe schepen besteld dan in 2020. Die nieuwbouwgolf zal pas vanaf volgend jaar voor verlichting van de overspannen vrachtenmarkt zorgen.

Dit meldt het Deense ShippingWatch, die dataleverancier VesselsValue vroeg om het aantal scheepsbestellingen te turven. In de cointainersector waren dat er 555, tegen 114 stuks in 2020.

Het bureau meldt niet hoe groot de totale capaciteit van de bestelde schepen is, maar zegt wel dat zowel in 2023 als in 2024 naar verwachting twee miljoen teu aan nieuwe vervoerscapaciteit in de vaart komt. Aangezien er dit jaar nauwelijks nieuwe schepen in de vaart komen en de vraag het aanbod nog steeds overtreft, valt te verwachten dat de vervoersprijzen voorlopig torenhoog zullen blijven.

Die vier miljoen teu komt overeen met ongeveer 20% van de totale huidige capaciteit. Toch zal de totale capaciteit waarschijnlijk met een lager percentage toenemen, omdat scheepseigenaren dan hun verouderde schepen zullen laten slopen.

Sloop

Vorig jaar zijn er nauwelijks schepen naar de sloop gestuurd. Scheepseigenaren houden oude schepen, die in een normale markt niet meer rendabel zouden zijn, in de vaart om te profiteren van de hoge tarieven. Wanneer er nieuwe efficiëntere en duurzamere tonnage in de vaart komt, verandert die situatie en zullen verouderde schepen alsnog gesloopt worden.

Het aantal bestelde lng- en lpg-tankers verdubbelde bijna, van honderd tot 184 stuks. Een opmerkelijke uitschieter was er bij de car carriers. Daarvan werden er in 2020 slechts twee besteld, tegen maar liefst 58 vorig jaar. Het lijkt een weerspiegeling van het herstelde consumentenvertrouwen, dat vanaf medio 2020 leidde tot een niet eerder geziene hausse in de vraag naar consumptieartikelen.

Bulkvaart

Heel anders is het beeld van de droge en natte bulkvaart. Het aantal bestelde olie- en productentankers halveerde bijna van 342 tot 182 nieuwe schepen. Ook werden veel minder orders voor nieuwe bulkcarriers geplaatst: 233 tegen 328. De cruisesector, die al bijna twee jaar grotendeels stil ligt, bestelde slechts één nieuw schip, tegen zes in 2020.

De offshore-sector, al jaren in mineur, plaatste het afgelopen jaar orders voor de bouw van achttien nieuwe schepen, de helft van het aantal in 2020.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Nieuwe container-armada brengt pas vanaf 2023 verlichting | NT

Nieuwe container-armada brengt pas vanaf 2023 verlichting

nieuwbouwgolf

De containervaart heeft vorig jaar bijna vijf keer zoveel nieuwe schepen besteld dan in 2020. Die nieuwbouwgolf zal pas vanaf volgend jaar voor verlichting van de overspannen vrachtenmarkt zorgen.

Dit meldt het Deense ShippingWatch, die dataleverancier VesselsValue vroeg om het aantal scheepsbestellingen te turven. In de cointainersector waren dat er 555, tegen 114 stuks in 2020.

Het bureau meldt niet hoe groot de totale capaciteit van de bestelde schepen is, maar zegt wel dat zowel in 2023 als in 2024 naar verwachting twee miljoen teu aan nieuwe vervoerscapaciteit in de vaart komt. Aangezien er dit jaar nauwelijks nieuwe schepen in de vaart komen en de vraag het aanbod nog steeds overtreft, valt te verwachten dat de vervoersprijzen voorlopig torenhoog zullen blijven.

Die vier miljoen teu komt overeen met ongeveer 20% van de totale huidige capaciteit. Toch zal de totale capaciteit waarschijnlijk met een lager percentage toenemen, omdat scheepseigenaren dan hun verouderde schepen zullen laten slopen.

Sloop

Vorig jaar zijn er nauwelijks schepen naar de sloop gestuurd. Scheepseigenaren houden oude schepen, die in een normale markt niet meer rendabel zouden zijn, in de vaart om te profiteren van de hoge tarieven. Wanneer er nieuwe efficiëntere en duurzamere tonnage in de vaart komt, verandert die situatie en zullen verouderde schepen alsnog gesloopt worden.

Het aantal bestelde lng- en lpg-tankers verdubbelde bijna, van honderd tot 184 stuks. Een opmerkelijke uitschieter was er bij de car carriers. Daarvan werden er in 2020 slechts twee besteld, tegen maar liefst 58 vorig jaar. Het lijkt een weerspiegeling van het herstelde consumentenvertrouwen, dat vanaf medio 2020 leidde tot een niet eerder geziene hausse in de vraag naar consumptieartikelen.

Bulkvaart

Heel anders is het beeld van de droge en natte bulkvaart. Het aantal bestelde olie- en productentankers halveerde bijna van 342 tot 182 nieuwe schepen. Ook werden veel minder orders voor nieuwe bulkcarriers geplaatst: 233 tegen 328. De cruisesector, die al bijna twee jaar grotendeels stil ligt, bestelde slechts één nieuw schip, tegen zes in 2020.

De offshore-sector, al jaren in mineur, plaatste het afgelopen jaar orders voor de bouw van achttien nieuwe schepen, de helft van het aantal in 2020.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement