De Deense containerrederij spreekt van ‘een mijlpaal in China’s opening van de cabotagemarkt voor buitenlandse carriers’. De Chinese overheid besloot afgelopen november om cabotage door buitenlandse containerrederijen bij wijze van pilot tot en met 31 december 2024 toe te gaan staan tussen vier havens; behalve Yangshan en Tianjin ook Qingdao en Dalian. Maersk behoorde tot de rederijen die al langer op een dergelijke openstelling van de Chinese markt hadden aangedrongen.

Maersk zegt dat transshipment in Shanghai haar in staat stelt om ‘netwerken te optimaliseren’. ‘Het kan een aantal van de oorzaken achter de bottlenecks in Chinese bevoorradingsketens aanpakken, transittijden bekorten, emissies verminderen en extra capaciteit beschikbaar maken voor onze klanten.’

De Deense rederij denkt dat China zelf ook kan profiteren en van Shanghai een nog belangrijker maritiem centrum kan maken. Rederijen waren voor transshipment tot nu toe aangewezen op havens als Singapore en Busan. Maersk zegt ook te hopen dat de stap van de Chinese overheid andere landen zal inspireren waar nog restricties bestaan voor de internationale scheepvaart.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement