Maersk krijgt ‘spookschip’ na meer dan een jaar Rusland uit

‘RN Polaris’

Na meer dan een jaar onderhandelen heeft Maersk een lege tanker teruggekregen die na de invasie in Oekraïne vast was komen te liggen in de Russische haven Nakhodka.

Foto: VladSV / Shutterstock.com

Het schip heeft de haven in het Russische verre oosten vorige week verlaten, nadat Maersk toestemming had gekregen om een eigen bemanning aan boord te brengen van de onder Deense vlag varende productentanker ‘RN Polaris’. Tot op dat moment waren er alleen enkele bemanningsleden aan boord van een voormalige huurder van het schip, wiens naam niet bekend is gemaakt.

De rederij heeft dit bevestigd tegenover het Deense ShippingWatch. Eerder wilde Maersk noch de naam noch de positie van het schip prijsgeven. Het bedrijf zegt nu de tanker van 6843 ton draagvermogen niet te zullen inzetten voor vervoer van en naar Rusland of het transport van Russisch gerelateerde lading.

Maersk maakte drie weken na de invasie op 24 februari vorig jaar bekend alle activiteiten in Rusland te zullen beëindigen en heeft de daad inmiddels grotendeels bij het woord gevoegd. De ‘RN Polaris’ vormde daarop een uitzondering, evenals vier sleepboten van dochterbedrijf Svitzer, die nog te koop staan. Het concern meldde in het jaarverslag over 2022 dat die operatie inmiddels 511 miljoen dollar heeft gekost.

Tot de activiteiten die zijn afgestoten, behoort een belang in de Russische havengroep Global Ports, dat onder andere terminals in Novorossiysk en Sint Petersburg exploiteert. Het belang van 30,75% is verkocht aan de Russische Delo Group van de Russische zakenman Sergey Shishkarev, die al een even groot belang in handen had.

Maersk krijgt ‘spookschip’ na meer dan een jaar Rusland uit | NT

Maersk krijgt ‘spookschip’ na meer dan een jaar Rusland uit

‘RN Polaris’

Na meer dan een jaar onderhandelen heeft Maersk een lege tanker teruggekregen die na de invasie in Oekraïne vast was komen te liggen in de Russische haven Nakhodka.

Foto: VladSV / Shutterstock.com

Het schip heeft de haven in het Russische verre oosten vorige week verlaten, nadat Maersk toestemming had gekregen om een eigen bemanning aan boord te brengen van de onder Deense vlag varende productentanker ‘RN Polaris’. Tot op dat moment waren er alleen enkele bemanningsleden aan boord van een voormalige huurder van het schip, wiens naam niet bekend is gemaakt.

De rederij heeft dit bevestigd tegenover het Deense ShippingWatch. Eerder wilde Maersk noch de naam noch de positie van het schip prijsgeven. Het bedrijf zegt nu de tanker van 6843 ton draagvermogen niet te zullen inzetten voor vervoer van en naar Rusland of het transport van Russisch gerelateerde lading.

Maersk maakte drie weken na de invasie op 24 februari vorig jaar bekend alle activiteiten in Rusland te zullen beëindigen en heeft de daad inmiddels grotendeels bij het woord gevoegd. De ‘RN Polaris’ vormde daarop een uitzondering, evenals vier sleepboten van dochterbedrijf Svitzer, die nog te koop staan. Het concern meldde in het jaarverslag over 2022 dat die operatie inmiddels 511 miljoen dollar heeft gekost.

Tot de activiteiten die zijn afgestoten, behoort een belang in de Russische havengroep Global Ports, dat onder andere terminals in Novorossiysk en Sint Petersburg exploiteert. Het belang van 30,75% is verkocht aan de Russische Delo Group van de Russische zakenman Sergey Shishkarev, die al een even groot belang in handen had.