Kern van deze afspraken is dat schonere vrachtauto’s (vanaf Euro 4) toegang blijven houden tot de milieuzones in alle steden. ​​Dit vloeit voort uit de verlenging van het huidige convenant Stimulering Schone Vrachtauto’s en Milieuzonering tot en met 31 december 2019. ​Dat melden TLN en Evofenedex in een gezamenlijk bericht.

Beide belangenorganisaties vreesden voor een ratjetoe aan regels bij milieuzones. Dit naar aanleiding van beslissingen in Delft en Maastricht. Beide stadsbesturen hebben verschillende regels opgesteld voor toegang tot hun centra. Maar als elke stad zijn eigen regels opstelt, zorgt dit volgens beide verenigingen voor extra administratie, onkosten en onduidelijkheid voor transportbedrijven. Deze situatie lijkt nu voorkomen.

Het convenant is ondertekend door het Rijk, TLN, Evofenedex en dertien gemeenten, namelijk Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Rijswijk, Tilburg en Utrecht.