Nieuwe subsidie voor laadpalen in de maak

Gereed in 2024

Er komt vanaf volgend jaar een nieuwe subsidie voor laadpalen voor elektrische vrachtwagens. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Elektrische laadpaal met truck
Foto: Roel van der Maas / NT

De regeling wordt opgesplitst in een subsidie voor publieke laadpalen en een voor palen op eigen terrein. Hoe hoog de subsidies worden, is nog niet bekend.

Bedrijven kunnen nu al via de Milieu Investeringsaftrek (MIA) financiële ondersteuning krijgen bij de aanleg van laadinfrastructuur, maar hebben daar niet genoeg aan. Volgens een recent onderzoek van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zou aanleg van laadpalen op eigen terrein de hele logistieke sector ongeveer 1,7 miljard euro kunnen kosten.

De nieuwe subsidieregeling wordt bekostigd vanuit het Klimaatfonds. ‘Daarnaast zullen vanaf de start van de vrachtwagenheffing de netto-opbrengsten in overleg met vertegenwoordigers van de vervoerssector ook aangewend kunnen gaan worden voor logistieke laadinfrastructuur.’

Trolleytruck

De staatssecretaris schrijft verder dat ze verschillende onderzoeken heeft opgestart naar de publieke laadbehoefte van e-trucks. Het gaat onder andere om onderzoek naar laadpalen op rustplaatsen, publieke laadpleinen voor vrachtwagens en de mogelijkheden van bovenleidingen voor elektrische trucks. Die laatste optie staat ook wel bekend als trolleytruck en wordt bijvoorbeeld in Duitsland al enkele jaren getest.

Heijnen schrijft ook dat ze bezig is met het opstellen van een uitvoeringsagenda voor de logistieke infrastructuur. ‘De agenda schetst een kader van randvoorwaarden en welke partijen welke rol hebben bij de ontwikkeling van laadinfrastructuur. Het geeft een beeld over hoe het netwerk zich de komende tijd zal ontwikkelen.’ De agenda is naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar gereed.

Nieuwe subsidie voor laadpalen in de maak | NT

Nieuwe subsidie voor laadpalen in de maak

Gereed in 2024

Er komt vanaf volgend jaar een nieuwe subsidie voor laadpalen voor elektrische vrachtwagens. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer.

Elektrische laadpaal met truck
Foto: Roel van der Maas / NT

De regeling wordt opgesplitst in een subsidie voor publieke laadpalen en een voor palen op eigen terrein. Hoe hoog de subsidies worden, is nog niet bekend.

Bedrijven kunnen nu al via de Milieu Investeringsaftrek (MIA) financiële ondersteuning krijgen bij de aanleg van laadinfrastructuur, maar hebben daar niet genoeg aan. Volgens een recent onderzoek van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zou aanleg van laadpalen op eigen terrein de hele logistieke sector ongeveer 1,7 miljard euro kunnen kosten.

De nieuwe subsidieregeling wordt bekostigd vanuit het Klimaatfonds. ‘Daarnaast zullen vanaf de start van de vrachtwagenheffing de netto-opbrengsten in overleg met vertegenwoordigers van de vervoerssector ook aangewend kunnen gaan worden voor logistieke laadinfrastructuur.’

Trolleytruck

De staatssecretaris schrijft verder dat ze verschillende onderzoeken heeft opgestart naar de publieke laadbehoefte van e-trucks. Het gaat onder andere om onderzoek naar laadpalen op rustplaatsen, publieke laadpleinen voor vrachtwagens en de mogelijkheden van bovenleidingen voor elektrische trucks. Die laatste optie staat ook wel bekend als trolleytruck en wordt bijvoorbeeld in Duitsland al enkele jaren getest.

Heijnen schrijft ook dat ze bezig is met het opstellen van een uitvoeringsagenda voor de logistieke infrastructuur. ‘De agenda schetst een kader van randvoorwaarden en welke partijen welke rol hebben bij de ontwikkeling van laadinfrastructuur. Het geeft een beeld over hoe het netwerk zich de komende tijd zal ontwikkelen.’ De agenda is naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar gereed.