Een primeur, noemt Hutchison Ports de introductie van de twee AT’s, ofwel ‘autonomous terminal tractor units’ in Felixstowe. De Engelse haven is volgens de operator de eerste in Europa waar containertransport tussen terminals met zelfrijdende trucks wordt gerealiseerd.
De AT’s worden elektrisch aangedreven en zijn geleverd door het in Shanghai gevestigde Westwell Lab. De trucks zijn eerder al getest op de faciliteiten van Hutchison Ports in Azië.
De voertuigen rijden aan de hand van een digitale kaart die wordt geladen in het vlootbeheersysteem dat de navigatie rond de haven controleert. Deze digitale kaart wordt gecombineerd met een navigatie aan boord van het voertuig om zo de positie in de praktijk te bepalen.
Voorlopig rijden de trucks alleen tussen de Trinity Terminal en North Rail Terminal. Op termijn moet de route en het aantal voertuigen worden uitgebreid. Felixstowe is de grootste containerhaven van het VK, ongeveer een derde van het totale containervolume voor de VK komt in deze haven binnen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?