20 jaar geleden in NT: Terminal Hengelo wil afvaarten

13 april 2000

De Containerterminal Twente wil eind dit jaar beginnen met een geregelde binnenvaartdienst tussen Rotterdam en Hengelo, waar een nieuwe terminal wordt aangelegd. De dienst moet een frequentie krijgen van drie afvaarten per week in beide richtingen. Die zullen naar verwachting worden uitgevoerd door schepen met een capaciteit van 81 teu. Dat is bijna het maximum dat op het Twentekanaal kan varen.

De terminal in Hengelo treedt in concurrentie met onder meer de terminals in Nijmegen, Meppel en Emmerich. Toch is er voor de zelfstandige binnenvaartdienst tussen Rotterdam en Twente in beginsel voldoende lading, zo luidt de conclusie van een studie.

De provincie Overijssel heeft inmiddels groen licht gegeven voor de aanleg van de terminal, grenzend aan het terrein van Akzo Nobel in Hengelo. De provincie verstrekt zelf 2,8 miljoen gulden subsidie voor investeringen in vastgoed.

Samen met een bijdrage van de Europese Commissie komt de overheidsbijdrage op 5 miljoen gulden in totaal. De terminal in Twente rekent bij aanvang van de dienst op zo’n 500.000 teu per jaar aan volle containers.

20 jaar geleden in NT: Terminal Hengelo wil afvaarten | NT

20 jaar geleden in NT: Terminal Hengelo wil afvaarten

13 april 2000

De Containerterminal Twente wil eind dit jaar beginnen met een geregelde binnenvaartdienst tussen Rotterdam en Hengelo, waar een nieuwe terminal wordt aangelegd. De dienst moet een frequentie krijgen van drie afvaarten per week in beide richtingen. Die zullen naar verwachting worden uitgevoerd door schepen met een capaciteit van 81 teu. Dat is bijna het maximum dat op het Twentekanaal kan varen.

De terminal in Hengelo treedt in concurrentie met onder meer de terminals in Nijmegen, Meppel en Emmerich. Toch is er voor de zelfstandige binnenvaartdienst tussen Rotterdam en Twente in beginsel voldoende lading, zo luidt de conclusie van een studie.

De provincie Overijssel heeft inmiddels groen licht gegeven voor de aanleg van de terminal, grenzend aan het terrein van Akzo Nobel in Hengelo. De provincie verstrekt zelf 2,8 miljoen gulden subsidie voor investeringen in vastgoed.

Samen met een bijdrage van de Europese Commissie komt de overheidsbijdrage op 5 miljoen gulden in totaal. De terminal in Twente rekent bij aanvang van de dienst op zo’n 500.000 teu per jaar aan volle containers.