Corona en brexit kosten North Sea Port 11% overslag

Jaarcijfers

De overslag in de havens van North Sea Port (Gent, Terneuzen, Vlissingen) is vorig jaar met ruim 11% teruggevallen tot 63,5 miljoen als gevolg van de combinatie van de coronacrisis, brexit en het instorten van de olieprijs.

Daarmee komt er een eind aan een reeks van drie achtereenvolgende recordjaren. Het bestuur van de fusiehaven troost zich met de gedachte dat de coronaklap minder hard is als die van 2009 toen de havens in de nasleep van de kredietcrisis hun overslag met bijna een vijfde zagen kelderen. Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports waren toen overigens nog gescheiden entiteiten.

Containers

De overslag van containers groeide tegen de trend in met ruim 4% tot 2,7 miljoen ton. Vooral van en naar het Verenigd Koninkrijk werden meer containers vervoerd. Daarnaast worden steeds meer bananen in containers vervoerd in plaats van in pallets op koelschepen. Dat tikt aan, want Vlissingen is het aanvoerpunt voor een groot deel van de bananen voor de Noordwest-Europese markt.

Meer dan de helft van de goederenoverslag in het North Sea Port-gebied is droge bulk. Die nam met 6% af en kwam uit op 32,5 miljoen ton. De afname doet zich vooral voor bij de vaste brandstoffen (petcokes, steenkool en antraciet) en ijzererts. Lichtpunt is een bescheiden toename bij de overslag van hoogoven- en ijzerslakken, kalksteen, schroot en houtpellets en houtafval, aldus de havenbeheerder.

Stukgoed

De overslag van stukgoed kwam uit op 9,3 miljoen ton, een daling van 15%. De helft daarvan is cellulose, grondstof voor de papierindustrie. Ook plaatstaal en bouwproducten noteerden en min. Het ro/ro-vervoer daalde eveneens fors, met bijna 17% tot 2,7 miljoen ton. Volgens NSP kwam dat ondermeer door de ingezakte autoproductie en Britse importbeperkingen. Aan het eind van het jaar zat het autovervoer volgens de havenbeheerder weer op schema.

In de North Sea Port-havens werd ook nog eens een kleine 55 miljoen ton lading in en uit binnenschepen overgeslagen, ruim 6% minder dan in 2019. Door dat cijfer bij de zeevaartoverslag op te tellen, komt NSP uit op een totale overslag van ruim 118 miljoen ton. Havens als Rotterdam en Antwerpen doen dat niet omdat veel lading uit zeeschepen per zeeschip verder gaat, en vice versa, en zo dus dubbel wordt geteld.

Herstel

Volgens de havenbeheerder begonnen de overslagcijfers zich vanaf augustus weer enigszins te herstellen en was het verschil in november en december ten opzichte van vorig jaar kleiner dan in de voorgaande maanden. North Sea Port verwacht dan ook ‘een positiever 2021, met tegen het einde van het jaar een halvering van het verlies mits er geen zware derde lockdown komt’. Naar verwachting zal een aantal aangekondigde investeringen vanaf dit jaar een bijdrage gaan leveren aan de overslag. Verder ziet de havenbeheerder voor dit jaar ‘heel wat nieuwe gronduitgiftes en investeerders tegemoet’.

Corona en brexit kosten North Sea Port 11% overslag | NT

Corona en brexit kosten North Sea Port 11% overslag

Jaarcijfers

De overslag in de havens van North Sea Port (Gent, Terneuzen, Vlissingen) is vorig jaar met ruim 11% teruggevallen tot 63,5 miljoen als gevolg van de combinatie van de coronacrisis, brexit en het instorten van de olieprijs.

Daarmee komt er een eind aan een reeks van drie achtereenvolgende recordjaren. Het bestuur van de fusiehaven troost zich met de gedachte dat de coronaklap minder hard is als die van 2009 toen de havens in de nasleep van de kredietcrisis hun overslag met bijna een vijfde zagen kelderen. Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports waren toen overigens nog gescheiden entiteiten.

Containers

De overslag van containers groeide tegen de trend in met ruim 4% tot 2,7 miljoen ton. Vooral van en naar het Verenigd Koninkrijk werden meer containers vervoerd. Daarnaast worden steeds meer bananen in containers vervoerd in plaats van in pallets op koelschepen. Dat tikt aan, want Vlissingen is het aanvoerpunt voor een groot deel van de bananen voor de Noordwest-Europese markt.

Meer dan de helft van de goederenoverslag in het North Sea Port-gebied is droge bulk. Die nam met 6% af en kwam uit op 32,5 miljoen ton. De afname doet zich vooral voor bij de vaste brandstoffen (petcokes, steenkool en antraciet) en ijzererts. Lichtpunt is een bescheiden toename bij de overslag van hoogoven- en ijzerslakken, kalksteen, schroot en houtpellets en houtafval, aldus de havenbeheerder.

Stukgoed

De overslag van stukgoed kwam uit op 9,3 miljoen ton, een daling van 15%. De helft daarvan is cellulose, grondstof voor de papierindustrie. Ook plaatstaal en bouwproducten noteerden en min. Het ro/ro-vervoer daalde eveneens fors, met bijna 17% tot 2,7 miljoen ton. Volgens NSP kwam dat ondermeer door de ingezakte autoproductie en Britse importbeperkingen. Aan het eind van het jaar zat het autovervoer volgens de havenbeheerder weer op schema.

In de North Sea Port-havens werd ook nog eens een kleine 55 miljoen ton lading in en uit binnenschepen overgeslagen, ruim 6% minder dan in 2019. Door dat cijfer bij de zeevaartoverslag op te tellen, komt NSP uit op een totale overslag van ruim 118 miljoen ton. Havens als Rotterdam en Antwerpen doen dat niet omdat veel lading uit zeeschepen per zeeschip verder gaat, en vice versa, en zo dus dubbel wordt geteld.

Herstel

Volgens de havenbeheerder begonnen de overslagcijfers zich vanaf augustus weer enigszins te herstellen en was het verschil in november en december ten opzichte van vorig jaar kleiner dan in de voorgaande maanden. North Sea Port verwacht dan ook ‘een positiever 2021, met tegen het einde van het jaar een halvering van het verlies mits er geen zware derde lockdown komt’. Naar verwachting zal een aantal aangekondigde investeringen vanaf dit jaar een bijdrage gaan leveren aan de overslag. Verder ziet de havenbeheerder voor dit jaar ‘heel wat nieuwe gronduitgiftes en investeerders tegemoet’.