Dat heeft directeur CMA CGM Libanon Joe Dakkak tegenover persbureau Reuters bevestigd. Het plan omvat onder meer de reconstructie van kades en loodsen en digitalisering van het logistieke proces. Dakkak schatte de kosten op 400 miljoen tot 600 miljoen dollar.

Containerfaciliteiten

Dakkak gaf geen details over de aard van de investeringen, maar het ligt voor de hand dat de hoofdmoot naar containerfaciliteiten gaat. De Franse rederij heeft onder de merknamen Terminal Link en CMA Terminals wereldwijd belangen in 48 terminals met een gezamenlijk overslagvolume van 35 miljoen teu. Eerder stelde groep zich al samen met MSC kandidaat voor de exploitatie van een nieuwe terminal in Beiroet.

Het voorstel van de Franse containervervoerder staat los van een initiatief van een groep Duitse bedrijven om miljarden dollars in het havengebied en aangrenzende wijken te investeren. Volgens Dakkak is dat vooral gericht op lange termijn vastgoedontwikkeling, maar CMA CGM is bereid mee te werken aan het havengedeelte als de groep daarvoor wordt uitgenodigd.

CMA CGM wordt gecontroleerd door de Frans-Libanese familie Saadé en de groep heeft zich aangesloten bij een initiatief van de Franse president Emmanuel Macron van vorig jaar om de hulpverlening aan Beiroet op gang te brengen. De rederij is veruit de grootste speler in de containersector van Beiroet en is goed voor naar schatting 60% van het overslagvolume.

Ontploffing

Bij de ontploffing van een partij van 2750 ton ammoniumnitraat op 4 augustus vorig jaar kwamen ruim 200 mensen om het leven en raakten zeker een kwart miljoen inwoners inwoners van de stad dakloos. Onder meer de Verenigde Naties en de Europese Unie hebben Libanon langlopende steun toegezegd, maar de wederopbouw van stad en haven staat nog in de kinderschoenen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding