Containers zijn het enige vrachttype dat sinds 2014 onafgebroken bleef groeien. Het steeg in de eerste jaarhelft met 4,3% tegenover 2020 en met 3,9% tegenover 2019. Conventioneel stukgoed groeide met 41,2% ten opzichte van 2020 en evenaarde de overslag van 2019. De overslag van ijzer en staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment, groeide met 37,8% door een piek in de aanvoer van staal. Roro steeg met 22% tegenover de eerste jaarhelft van 2020.
Conventioneel stukgoed groeide met 41,2% ten opzichte van 2020 en evenaarde de overslag van 2019. Volgens het havenbedrijf is het overgrote deel van het conventioneel stukgoed staal. ‘Er is een enorm toegenomen vraag naar staal, door het opschalen van productie in allerlei sectoren’, zegt Gert Ickx, woordvoerder van het Havenbedrijf Antwerpen.
Tevens ziet de woordvoerder dat er decontainerisatie plaatsvindt in de haven. ‘De containertransporttarieven zijn zo ongelofelijk duur geworden en wereldwijd zijn containers momenteel moeilijk beschikbaar.’ Hierdoor wordt staal minder vaak per container vervoerd.
Droge bulk groeide met 7,5%. Deze overslag verloopt onregelmatiger, doordat producten zoals meststoffen seizoensgebonden zijn. Vloeibare bulk groeide licht met 1,3% tegenover 2020 maar daalde met 6,1% tegenover 2019. Brandstoffen kenden in mei de sterkste volumes sinds oktober vorig jaar, terwijl de overslag van chemicaliën met 8,9% toenam. De vraag naar chemicaliën boomt wereldwijd door het herstel van de industriële productie en overstijgt het pre-pandemie niveau.
Brexit
Met een jaarlijkse goederenstroom van circa 15 miljoen ton, is het Verenigd Koninkrijk de derde maritieme handelspartner voor de haven van Antwerpen. De brexit zorgde begin dit jaar voor grote uitdagingen door meer controles, langere transittijden en hogere kosten. Hierdoor daalde de goederenstroom tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Toch tekende de haven van Antwerpen in de eerste jaarhelft een groei van 11,1% op in de totale overslag met het VK en 12,1% met Ierland, vergeleken met de eerste helft van 2020.
Volgens het havenbedrijf wordt de groei verklaard door veel bedrijven die goederen niet meer vervoeren per vrachtwagen met chauffeur, maar de overstap maken naar onbegeleid transport. ‘Bijvoorbeeld containertransport via shortsealijnen, waardoor bedrijven meteen af zijn van alle formaliteiten die voor vrachtautochauffeurs gelden sinds de brexit.’
Diezelfde shift naar shortsea ziet het havenbedrijf voor Ierland. ‘In plaats van een stuk doorrijden vanuit Groot-Brittannië wordt er rechtstreeks naar Ierland gevaren.’ Zo kan het niet-EU land, met zijn eigen regels, omzeild worden.
Als voorbereiding op de Brexit zette Antwerpen volop in op een verdere uitbreiding van de shortsea-verbindingen met het VK en Ierland, om de modal shift van ferry- naar containertransport te realiseren. Vijf jaar na het brexitreferendum is de Antwerpse haven verbonden met twaalf Britse en Ierse havens en laten Ierse importeurs en exporteurs steeds vaker de landbrug over het VK links liggen en kiezen ze voor een rechtstreekse maritieme verbinding.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?