Het gaat om een project van Neom, de in 2017 op last van kroonprins Mohammad bin Salman al-Saoed opgerichte ontwikkelingsmaatschappij. CEO Vishal Wanchoo heeft tegenover persbureau Bloomberg gezegd dat de haven in 2030 een overslagcapaciteit van zo’n vier miljoen teu moet hebben. Investeringsbedragen noemde hij niet.

Veelzijdige economie

Het project past in het beleid om Saoedi-Arabië te transformeren van een oliestaat in een land met een veelzijdige economie. ‘We zullen een state-of-the-art haven- en supply chain-systeem ontwikkelen en we hebben het voordeel dat we dit van de grond af aan kunnen opbouwen’, aldus Wanchoo, die dit jaar overstapte van GE naar Neom.

De eerste fase van Oxagon, waarvan de naam refereert aan de achthoekige vorm, wordt op land gebouwd. Volgens Wanchoo kunnen en in 2030 al tientallen bedrijven in het actief gebied zijn en zouden er bijna honderdduizend mensen wonen. Duba is nu nog een regionale haven met onder meer ferry-verbindingen naar Egypte en Jordanië.

In een volgende fase zou er voor de kust een drijvende stad aangelegd moeten worden. Wanchoo spreekt van een ‘modern Venetië, dat geen last heeft van de stijging van de zeespiegel of historische beperkingen’. Saoedi-Arabië werkt 700 kilometer zuidelijker overigens aan een soortgelijk project, King Abdullah Port. Die moet op termijn een overslagcapaciteit van 25 miljoen teu krijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement