Eerste ‘plug-in hybride’ elektrische car carrier in de vaart

Elektrisch varen

De Noorse ro/ro-rederij United European Car Carriers (UECC) heeft als eerste een car carrier in gebruik genomen, die elektrisch en op lng kan varen.

Deze ‘Auto Advance’ is de eerste in een serie van van nieuwe identieke schepen, die worden gebouwd door de Chinese Jiangnan Shipyard. De schepen zijn 169 meter lang, 28 meter breed en hebben tien laaddekken. Daarop kunnen maximaal 3600 personenauto’s of een combinatie van personenauto’s en ander rollend materieel worden vervoerd. De andere twee schepen komen volgend jaar in de vaart.

UECC was vijf jaar geleden ook de eerste die een car carrier met dual fuel aandrijving in gebruik nam. Topman Glenn Edvardsen noemt de introductie het nieuwe schip ‘weer een grote stap voorwaarts op het gebied van milieuvriendelijke scheepvaart’. Volgens hem vermindert de hybride aandrijving de CO2-uitstoot ten opzichte van conventionele aandrijving met zeker 35%.

Opladen

Volgens het hoofd scheepsbouw Jan Thore Foss kunnen de meerkosten van de elekttrische aandrijving binnen vijf jaar worden terugverdiend. De accu’s worden op zee opgeladen door een generator, die door de schroefas wordt aangedreven, zodat het schip met volgeladen accu’s havens volledig elektrisch kan aanlopen. Zodoende worden emissies in de aanloophavens vermeden. Ook kunnen ze met walstroom worden opgeladen.

De dual fuel motor kan behalve op gewone stookolie en lng ook op biobrandstof, bio-lng en synthetische lng varen. Het  scheepsontwerp is gemaakt door UECC in samenwerking met classificatiebureau DNV en  het Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute van de Jiangnan-werf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Eerste ‘plug-in hybride’ elektrische car carrier in de vaart | NT

Eerste ‘plug-in hybride’ elektrische car carrier in de vaart

Elektrisch varen

De Noorse ro/ro-rederij United European Car Carriers (UECC) heeft als eerste een car carrier in gebruik genomen, die elektrisch en op lng kan varen.

Deze ‘Auto Advance’ is de eerste in een serie van van nieuwe identieke schepen, die worden gebouwd door de Chinese Jiangnan Shipyard. De schepen zijn 169 meter lang, 28 meter breed en hebben tien laaddekken. Daarop kunnen maximaal 3600 personenauto’s of een combinatie van personenauto’s en ander rollend materieel worden vervoerd. De andere twee schepen komen volgend jaar in de vaart.

UECC was vijf jaar geleden ook de eerste die een car carrier met dual fuel aandrijving in gebruik nam. Topman Glenn Edvardsen noemt de introductie het nieuwe schip ‘weer een grote stap voorwaarts op het gebied van milieuvriendelijke scheepvaart’. Volgens hem vermindert de hybride aandrijving de CO2-uitstoot ten opzichte van conventionele aandrijving met zeker 35%.

Opladen

Volgens het hoofd scheepsbouw Jan Thore Foss kunnen de meerkosten van de elekttrische aandrijving binnen vijf jaar worden terugverdiend. De accu’s worden op zee opgeladen door een generator, die door de schroefas wordt aangedreven, zodat het schip met volgeladen accu’s havens volledig elektrisch kan aanlopen. Zodoende worden emissies in de aanloophavens vermeden. Ook kunnen ze met walstroom worden opgeladen.

De dual fuel motor kan behalve op gewone stookolie en lng ook op biobrandstof, bio-lng en synthetische lng varen. Het  scheepsontwerp is gemaakt door UECC in samenwerking met classificatiebureau DNV en  het Shanghai Merchant Ship Design & Research Institute van de Jiangnan-werf.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding