Sinds het dieptepunt van de Covidcrisis, in het derde kwartaal van 2020, neemt de maritieme goederenoverslag kwartaal na kwartaal weer toe.

Droge bulk, stukgoed en ro/ro deden het goed tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar. De overslag van droge bulk (9,4 miljoen ton, +11,6%) kende een vierde sterk kwartaal op rij, dankzij onder meer ijzererts. Ook conventioneel stukgoed (2,6 miljoen ton, +5,4%) zat in de lift, met onder meer cellulose. Het volume ro/ro-vervoer groeide met 15,8% naar 1 miljoen ton.

Het aandeel van vloeibare producten (4,1 miljoen ton goederen, -3,8%) nam af, net als dat van containers (0,5 miljoen ton, -9,8%). Maar de binnenvaart zet zijn opmars verder en zette zelfs het beste kwartaal ooit neer. North Sea Port registreerde 16,2 miljoen ton per binnenvaartschip aan- of afgevoerde goederen.

Bijna weer op recordniveau

De goederenoverslag via zeevaart heeft nu nog slechts ruim één percent goed te maken om opnieuw aan te sluiten bij het niveau van recordjaar 2019. Het havenbedrijf verwacht dat het tegen eind 2022 zover is. Een vraagteken daarbij blijft wel de welke impact de oorlog in Oekraïne zal hebben op dit herstel.

Vermoedelijk zullen de gevolgen van het EU-sanctiebeleid tegen Rusland en die van de oorlog op de Oekraïense handel in de loop van het tweede of derde kwartaal zichtbaar worden, aangezien ze verder worden opgeschroefd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement