Congestie in haven Shanghai neemt licht af

Lockdowns

De gemiddelde wachttijd in de haven van Shanghai voor exportgoederen is afgenomen. Dit blijkt uit cijfers van visibilityplatform FourKites. De gemiddelde wachttijd over de afgelopen veertien dagen bedroeg op 29 april 6,4 dagen, een daling van 10% ten opzichte van het piekmoment op 22 april.

Wel ligt de wachttijd voor export in Shanghai nog 31% hoger dan op 12 maart, toen de gedeeltelijke lockdown in Shanghai begon. Vooral na het begin van de volledige lockdown in Shanghai op 28 maart zette zich een sterke stijging in. Dat is echter nog maar een fractie van de mate waarin de import de plus in is gegaan.

De gemiddelde wachttijd voor importgoederen is wel sterk toegenomen en lag met 10.9 dagen op 29 april maar liefst 216% hoger dan op 12 maart. Voor importgoederen is de daling in de gemiddelde wachttijd in Shanghai bovendien nog niet ingezet.

Andere Chinese havens zien de gemiddelde wachttijden nog niet de hoogte in schieten.  Het gemiddelde van de andere havens blijft over de afgelopen veertien dagen ongeveer gelijk als het gaat om import. Voor exportgoederen is er wel een lichte toename te zien in de wachttijd van 18% op 29 april ten opzichte van 12 maart.

De lockdown in Shanghai heeft vooral veel problemen opgeleverd voor het vervoer van- en naar de haven. Op 29 april was het voortschrijdend gemiddelde over de afgelopen veertien dagen voor goederen die naar de haven werden gebracht maar liefst 76% lager dan op 12 maart.

Wel lijkt daar enige verbetering in te zitten. Ten opzichte van vorige week werden er gemiddeld 55% meer goederen naar de haven vervoerd. Voor het volume dat uit de haven van Shanghai werd opgehaald, geldt dit echter niet. Dit de afgelopen week licht gedaald en is nu 62% lager dan op 12 maart.

De vrachtvolumes in de haven van Shanghai zijn met 22% gedaald ten opzichte van 12 maart. Sinds het begin van de volledige lockdown op 28 maart heeft de haven de vrachtvolumes wel vrij stabiel weten te houden. Waar Shanghai sinds de strenge lockdowns echter heel wat minder vracht overslaat dan anderhalve maand geleden, is het vrachtvolume in de andere Chinese havens juist gestegen. Het vrachtvolume in de haven van Shenzhen is op 29 april 25% hoger ten opzichte van 12 maart. De haven lijkt zich de afgelopen weken te hebben hersteld van de coronalockdown die de stad half maart in zijn greep hield.

Hoewel het voortschrijdend gemiddelde vrachtvolume van de haven van Ningbo-Zhoushan nog steeds hoger ligt in vergelijking met 12 maart, is er ten opzichte van 24 april wel een daling te zien in de hoogte van het vrachtvolume in de haven. Op 24 april lag het vrachtvolume nog 14% hoger dan op 12 maart. Dat is eind april afgenomen naar een vrachtvolume dat 7% hoger ligt dan op 12 maart. Volgens FourKites zijn verschillende schepen sinds de lockdown in Shanghai naar deze haven uitgeweken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Congestie in haven Shanghai neemt licht af | NT

Congestie in haven Shanghai neemt licht af

Lockdowns

De gemiddelde wachttijd in de haven van Shanghai voor exportgoederen is afgenomen. Dit blijkt uit cijfers van visibilityplatform FourKites. De gemiddelde wachttijd over de afgelopen veertien dagen bedroeg op 29 april 6,4 dagen, een daling van 10% ten opzichte van het piekmoment op 22 april.

Wel ligt de wachttijd voor export in Shanghai nog 31% hoger dan op 12 maart, toen de gedeeltelijke lockdown in Shanghai begon. Vooral na het begin van de volledige lockdown in Shanghai op 28 maart zette zich een sterke stijging in. Dat is echter nog maar een fractie van de mate waarin de import de plus in is gegaan.

De gemiddelde wachttijd voor importgoederen is wel sterk toegenomen en lag met 10.9 dagen op 29 april maar liefst 216% hoger dan op 12 maart. Voor importgoederen is de daling in de gemiddelde wachttijd in Shanghai bovendien nog niet ingezet.

Andere Chinese havens zien de gemiddelde wachttijden nog niet de hoogte in schieten.  Het gemiddelde van de andere havens blijft over de afgelopen veertien dagen ongeveer gelijk als het gaat om import. Voor exportgoederen is er wel een lichte toename te zien in de wachttijd van 18% op 29 april ten opzichte van 12 maart.

De lockdown in Shanghai heeft vooral veel problemen opgeleverd voor het vervoer van- en naar de haven. Op 29 april was het voortschrijdend gemiddelde over de afgelopen veertien dagen voor goederen die naar de haven werden gebracht maar liefst 76% lager dan op 12 maart.

Wel lijkt daar enige verbetering in te zitten. Ten opzichte van vorige week werden er gemiddeld 55% meer goederen naar de haven vervoerd. Voor het volume dat uit de haven van Shanghai werd opgehaald, geldt dit echter niet. Dit de afgelopen week licht gedaald en is nu 62% lager dan op 12 maart.

De vrachtvolumes in de haven van Shanghai zijn met 22% gedaald ten opzichte van 12 maart. Sinds het begin van de volledige lockdown op 28 maart heeft de haven de vrachtvolumes wel vrij stabiel weten te houden. Waar Shanghai sinds de strenge lockdowns echter heel wat minder vracht overslaat dan anderhalve maand geleden, is het vrachtvolume in de andere Chinese havens juist gestegen. Het vrachtvolume in de haven van Shenzhen is op 29 april 25% hoger ten opzichte van 12 maart. De haven lijkt zich de afgelopen weken te hebben hersteld van de coronalockdown die de stad half maart in zijn greep hield.

Hoewel het voortschrijdend gemiddelde vrachtvolume van de haven van Ningbo-Zhoushan nog steeds hoger ligt in vergelijking met 12 maart, is er ten opzichte van 24 april wel een daling te zien in de hoogte van het vrachtvolume in de haven. Op 24 april lag het vrachtvolume nog 14% hoger dan op 12 maart. Dat is eind april afgenomen naar een vrachtvolume dat 7% hoger ligt dan op 12 maart. Volgens FourKites zijn verschillende schepen sinds de lockdown in Shanghai naar deze haven uitgeweken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement