Dat is volgens de Vlaams-Zeeuwse havenbeheerder het beste resultaat ooit. NSP ontstond in 2018 uit een fusie van Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent en beheert de haven van Vlissingen en het havengebied langs het kanaal Gent-Terneuzen. Volgens de havenbeheerder was de groei vooral sterk in het tweede kwartaal van het jaar.

Vrijwel alle segmenten lieten groei zien. Zo steeg de overslag van stukgoed zelfs met 21% tot 5,5 miljoen ton, vooral dankzij meer staalplaten, fruit en groenten, en hout. Volgens NSP zit de sector daarmee bijna weer op het niveau van voor de coronacrisis.

Uitzondering is de containeroverslag, die met 13% daalde tot 1,1 miljoen ton. Volgens NSP weerspiegelt dat cijfer een verschuiving van de aan- en afvoer van groenten en fruit per container naar vervoer op losse pallets, die als stukgoed geteld worden.

De overslag van lading op wielen – ro/ro – nam met krap 16% toe en kwam uit op twee miljoen ton. De droge bulksector kende een groei van 13,6%. Daarbij ging het vooral om steenkool, petcokes, oliehoudende zaden, bouwmaterialen en producten voor de staalindustrie. De vloeibare bulksector blijft stabiel met een totaal van 8,7 miljoen ton.

Rusland

De NSP-haven verwerkten 3,8 miljoen ton Russische lading in de eerste helft van het jaar, 20% meer dan vorig jaar. Rusland is daarmee de belangrijkste handelspartner, maar daar komt waarschijnlijk verandering in door Europese embargo’s op Russische ladingstromen.

Op 10 juli wordt een importverbod op Russisch hout van kracht en vanaf 10 augustus mogen ook geen vaste brandstoffen uit dit land meer worden ingevoerd. NSP gaat er dan ook van uit dat de overslag van Russische lading in de tweede helft van het jaar zal terugvallen.

Volgens NSP zijn de afgelopen maanden extra voorraden van deze embargo-goederen aangelegd. Daarnaast lijkt er al een verschuiving naar andere oorsprongslanden op gang gekomen te zijn. Zo steeg de handel met de VS met 15% (vooral vaste brandstoffen), die met Finland met 31% (vaste brandstoffen) en die met Canada zelfs met 40% (ijzererts en meststoffen).

De havenbeheerder stelt dat de halfjaarcijfers gewoonlijk min of meer verdubbeld kunnen worden om op het jaarresultaat uit te komen. Dit jaar zal de overslag in de tweede jaarhelft echter naar alle waarschijnlijkheid lager uitvallen als gevolg van de boycots van Russische ladingstromen, het interen op de aangelegde voorraden en door het effect van de stijgende inflatie en de hoge brandstofprijzen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement