Vorige week sloot MSC een deal met de stad Hamburg, meerderheidsaandeelhouder in het beursgenoteerde HHLA, om een minderheidsbelang te verwerven in het overslagbedrijf. Kühne zei destijds in een reactie op de verkoop met enige bravoure dat hij de komst van MSC in het terminalbedrijf van Hamburg wilde blokkeren door desnoods zelf een hoger bod op de aandelen uit te brengen. Dat blijkt nu hoofdzakelijk bluf te zijn geweest.
Hoger prijskaartje
Tegenover de Duitse krant Die Zeit laat Kühne nu weten ‘nog wel steeds in gesprek te zijn’, maar dat het op dit moment ‘weinig waarschijnlijk’ is dat hij een tegenbod zal uitbrengen. Hij wijst erop dat hij ‘in principe’ niet in een biedingsoorlog wil geraken met MSC. ‘Dat is nooit goed.’
Een andere reden is dat de aandelen HHLA na het bod van MSC zijn gestegen van 11,50 euro per aandeel naar iets meer dan 17 euro. Aan het belang van 49,9%, dat MSC wil verwerven, hangt nu dan ook nu een veel hoger prijskaartje indien de miljardair het ‘kosten wat het kost‘ wil overnemen, laat hij weten. Dat lijkt de koop-en strijdlust enigszins te hebben bekoeld bij de hoogbejaarde ondernemer.
‘Affront’ tegenover Hapag Lloyd
Kühne bezit een belang van 30% in Hapag Lloyd, dat in Hamburg zijn thuisbasis heeft. De miljardair noemde het ‘een affront’ tegenover de Duitse rederij dat Hamburg een groot deel van de aandelen in het eigen overslagbedrijf wil verpatsen aan een van de grootste concurrenten van Hapag Lloyd.
Hamburg bezit momenteel een meerderheidsbelang van 69% in het beursgenoteerde HHLA. In de deal die de stad vorige week heeft gesloten met MSC zullen die aandelen worden ondergebracht in een nieuwe joint venture, waarin MSC een minderheidsbelang van 49,9% krijgt.
De rederij aast daarnaast ook op de overige 31% van de aandelen, die verspreid zijn over talrijke investeerders. De Zwitsers bieden op die aandelen 16,75 euro per aandeel, wat nu onder de sterk gestegen actuele koers (17,02 euro) van het HHLA-aandeel ligt. Indien MSC ook die aandelen in handen krijgt, zou het feitelijk meerderheidsaandeelhouder zijn in het Hamburgse containeroverslagbedrijf.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?