Na de overname van P&O Nedlloyd controleerde Maersk 18,2 procent van alle slots ter wereld. Intussen is het aandeel van de Deense reus in de containervloot gedaald naar 14,5 procent, terwijl dat van concurrent MSC in vijf jaar tijd is gestegen van 8,2 naar 12,6 procent.

Volgens Jakobsen is het aandeel van Maersk gedaald omdat de focus de voorbije jaren op besparingen lag en er geen nieuwe schepen in de vloot werden opgenomen. Nu de crisis bezworen is, wil de Deense rederij weer investeren en marktaandeel heroveren. De Denen hebben in alle geval duidelijk de ambitie om marktleider te blijven.

Dit jaar neemt Maersk Line ook opnieuw grote schepen in de vaart. Vanaf deze maand komt een reeks van negen gecharterde eenheden van 13.092 teu in dienst. De eerste daarvan, de Maersk Edison, vertrekt op 22 januari uit Ningbo op maidentrip voor de AE8-dienst die samen met CMA CGM verzekerd wordt.

In maart ontvangen de Denen van Daewoo ook een eerste schip van 7.450 teu uit een reeks van zestien, die speciaal voor de Latijns Amerikaanse diensten gebouwd worden. Maersk staat overigens op het punt om bij diezelfde werf een reeks recordschepen van 18.000 teu te bestellen.