President-directeur Hans Smits, die eind dit jaar terugtreedt, zal uiteraard niet ontbreken. Verder worden onder meer minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, die de officiële opening doet, een reuzenrad en een vloot klassieke zeilschepen in stelling gebracht.
Het publiek kan het evenment, waarbij de zeilschepen het havengebied als eerste invaren, morgen tussen 13.00 en 16.00 uur bijwonen. Vanuit een (gratis) reuzenrad of vanaf de tribune is de feestelijke opening te volgen. Bovendien maakt elke Amalia, Alexia, Ariane of Margriet kans op een VIP-ticket en een vaartocht te midden van de zeilschepen. Dit, omdat de nieuwe havens naar de prinsessen vernoemd zijn.
De kade aan de Yangtehaven achter FutureLand is voor de gelegenheid feestelijk ingericht. Het reuzenrad is twintig meter hoog, precies evenveel als het Yangtzekanaal diep is. Vanaf de kade hebben bezoekers goed zicht op de vlootschouw en tussen 14.30 en 16.00 uur doen voorlichters van FutureLand live verslag aan bezoekers op de tribune aan het Yangtzekanaal.
De (kleine) vloot klassieke schepen levert volgens het Havenbedrijf ‘een indrukwekkend beeld’ op, dat wordt vastgelegd door een selecte groep amateurtekenaars, -schilders en- fotografen van de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR). Alle werken zijn in het najaar 2013 in het Maritiem Museum te bewonderen,.
Maasvlakte 2 is tussen 2008 en 2013 aangelegd en omvat duizend hectare uitgeefbaar terrein. Terminaloperators RWG en APMT bouwen er op dit moment ’s werelds meest efficiënte en duurzame containerterminals, die eind volgend jaar open gaan.
Geïnteresseerden kunnen alles te weten komen over het havenproject in het bezoekerscentrum FutureLand, dat alleen op maandag en zaterdag gesloten is. Sinds de opening in mei 2009 heeft FutureLand al bijna een half miljoen bezoekers ontvangen, een absoluut record voor een informatiecentrum over en bouwproject. De ANWB heeft het centrum uitgeroepen tot één van de vijf ‘meest innovatieve uitjes van 2013’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Kan het FNV nu werkelijk nooit eens positief uit de hoek komen. Opent nu een wereldproject, zijn ze daar al weer met hun vermanend vingertje. Wat een kleutergedoe !
Beste lezers,
FNV Havens is ook van de partij. Een 2e Maasvlakte zonder de havenvakbond als de belangenbehartiger van de werknemers aldaar, is geen optie.
Tot op de dag van vandaag zijn de 2 nieuwe overslagbedrijven APM MV2 en RWG niet echt voortvarend om tot CAO-afspraken met de bond te komen.
Het motto: " Geen container naar Maasvlakte 2 zonder een Haven-cao met FNV"
Morgen zal FNV Havens in de vloot meevaren met een actieschip ‘Back 2 Power’.