Grootste drie rederijen vormen alliantie

Maersk Line, MSC en CMA CGM gaan op de oostwest-routes operationeel samenwerken in een alliantie, P3 Network genaamd.

Gezamenlijk zetten zij 255 schepen met een totale capaciteit van 2,6 miljoen teu in op drie trades: tussen het Verre Oosten en Europa, op de trans-Atlantic en op de Pacific.

De samenwerking is aangemeld bij de mededingingsautoriteiten, die er hun fiat aan moeten geven. De bedoeling is dat de co-operatie in het tweede kwartaal van 2014 van start gaat.

In een gezamenlijke verklaring dinsdagochtend zeggen Maersk, MSC en CMA CGM dat een onafhankelijk ‘operationeel centrum’ de schepen gaan inzetten, maar dat de rederijen elk hun eigen verkoop, marketing en klantenservice blijven behouden.

In het P3 Network willen de drie rederijen hun vloot flexibeler en daardoor efficiënter inzetten. De samenwerking maakt het mogelijk meer havens direct aan te lopen. Tussen het Verre Oosten en Europa gaat het aantal diensten omhoog naar acht per week.

Maersk Line brengt ook zijn nieuwste schepen – de Triple E-klasse met een capaciteit van ruim 18.000 teu – in in het netwerk. De Deense rederij levert 42% van de totale capaciteit in P3, MSC 34% en CMA CGM 24%.

Verladersorganisatie EVO zegt in een eerste reactie dat de keuzevrijheid voor verladers bovenaan moet blijven staan. ‘Individuele rederijen moeten zich blijven onderscheiden op aspecten als prijs, service en routering. Het moet voor verladers geen eenheidsworst worden’, zegt Lodewijk Wisse, beleidsadviseur bij de EVO. ‘Of die keuzevrijheid gevaar loopt, is nu moeilijk te zeggen. Daarvoor moeten we de concrete invulling van deze samenwerking afwachten’, aldus Wisse.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.

Reacties

Europa tegen de Chinezen en de Arabieren?

Geplaatst door: freud op
Grootste drie rederijen vormen alliantie | NT

Grootste drie rederijen vormen alliantie

Maersk Line, MSC en CMA CGM gaan op de oostwest-routes operationeel samenwerken in een alliantie, P3 Network genaamd.

Gezamenlijk zetten zij 255 schepen met een totale capaciteit van 2,6 miljoen teu in op drie trades: tussen het Verre Oosten en Europa, op de trans-Atlantic en op de Pacific.

De samenwerking is aangemeld bij de mededingingsautoriteiten, die er hun fiat aan moeten geven. De bedoeling is dat de co-operatie in het tweede kwartaal van 2014 van start gaat.

In een gezamenlijke verklaring dinsdagochtend zeggen Maersk, MSC en CMA CGM dat een onafhankelijk ‘operationeel centrum’ de schepen gaan inzetten, maar dat de rederijen elk hun eigen verkoop, marketing en klantenservice blijven behouden.

In het P3 Network willen de drie rederijen hun vloot flexibeler en daardoor efficiënter inzetten. De samenwerking maakt het mogelijk meer havens direct aan te lopen. Tussen het Verre Oosten en Europa gaat het aantal diensten omhoog naar acht per week.

Maersk Line brengt ook zijn nieuwste schepen – de Triple E-klasse met een capaciteit van ruim 18.000 teu – in in het netwerk. De Deense rederij levert 42% van de totale capaciteit in P3, MSC 34% en CMA CGM 24%.

Verladersorganisatie EVO zegt in een eerste reactie dat de keuzevrijheid voor verladers bovenaan moet blijven staan. ‘Individuele rederijen moeten zich blijven onderscheiden op aspecten als prijs, service en routering. Het moet voor verladers geen eenheidsworst worden’, zegt Lodewijk Wisse, beleidsadviseur bij de EVO. ‘Of die keuzevrijheid gevaar loopt, is nu moeilijk te zeggen. Daarvoor moeten we de concrete invulling van deze samenwerking afwachten’, aldus Wisse.

Alle artikelen over P3 vindt u op onze speciale pagina. Klik hier.

Reacties

Europa tegen de Chinezen en de Arabieren?

Geplaatst door: freud op