Ocean Alliance van start, daagt 2M uit

Lijnvaart

De kogel is door de kerk. Cosco Container Lines, CMA CGM, OOCL en Evergreen vormen een nieuwe alliantie, de Ocean Alliance.

De nieuwe alliantie heeft een verwoestend effect op het huidige alliantielandschap. G6, CKYHE en Ocean Three worden volledig uit elkaar getrokken.

De G6-alliantie (Hapag-Lloyd, APL, MOL, NYK, HMM en OOCL) verliest OOCL en, als de Europese Commissie op 29 april groen licht geeft voor de overname van NOL door CMA CGM, ook APL. Daarmee raakt de alliantie twee strategisch gezien belangrijke partners kwijt. OOCL is een stabiele Aziatische rederij en APL is aantrekkelijk vanwege zijn sterke positie in de handel richting de Verenigde Staten.

De CKYHE-alliantie raakt de twee grootste partners, Cosco en Evergreen, kwijt. En in de Ocean Three alliantie blijft UASC alleen achter. Het is de vraag hoe de overgebleven rederijen “K” Line, Yang Ming, Hanjin, Hapag-Lloyd, MOL, NYK en HMM zich zullen reorganiseren. Tegen de Wall Street Journal zegt Lars Jensen van SeaIntel: ‘Ik verwacht dat we drie grote allianties zullen krijgen in plaats van vier en iedereen die niet in één van die groepen zit zal de komende vijf jaar niet overleven.’

De nieuwe alliantie, die eerder van de media de naam 2CEO had gekregen, gaat samenwerken op de routes tussen Azië en Europa, het Middellands Zeegebied, de Rode Zee en het Midden-Oosten, de Trans-Pacifische handelsroutes, de routes tussen Azië en de oostkust van Noord-Amerika en de Trans-Atlantische routes. De Ocean Alliance zal een vloot van 350 schepen inzetten op 40 diensten diensten wereldwijd waarvan de helft op handelsroutes met Europa en de Verenigde Staten zijn gericht. Startdatum voor de samenwerking is 1 april 2017.

De Ocean Alliance is een geduchte tegenstander voor 2M van Maersk Line en MSC die per april 2017 niet meer de grootste zal zijn op de grote oost-west routes, tenzij de twee rederijen besluiten om hun alliantie uit te breiden.

Ocean Alliance van start, daagt 2M uit | NT

Ocean Alliance van start, daagt 2M uit

Lijnvaart

De kogel is door de kerk. Cosco Container Lines, CMA CGM, OOCL en Evergreen vormen een nieuwe alliantie, de Ocean Alliance.

De nieuwe alliantie heeft een verwoestend effect op het huidige alliantielandschap. G6, CKYHE en Ocean Three worden volledig uit elkaar getrokken.

De G6-alliantie (Hapag-Lloyd, APL, MOL, NYK, HMM en OOCL) verliest OOCL en, als de Europese Commissie op 29 april groen licht geeft voor de overname van NOL door CMA CGM, ook APL. Daarmee raakt de alliantie twee strategisch gezien belangrijke partners kwijt. OOCL is een stabiele Aziatische rederij en APL is aantrekkelijk vanwege zijn sterke positie in de handel richting de Verenigde Staten.

De CKYHE-alliantie raakt de twee grootste partners, Cosco en Evergreen, kwijt. En in de Ocean Three alliantie blijft UASC alleen achter. Het is de vraag hoe de overgebleven rederijen “K” Line, Yang Ming, Hanjin, Hapag-Lloyd, MOL, NYK en HMM zich zullen reorganiseren. Tegen de Wall Street Journal zegt Lars Jensen van SeaIntel: ‘Ik verwacht dat we drie grote allianties zullen krijgen in plaats van vier en iedereen die niet in één van die groepen zit zal de komende vijf jaar niet overleven.’

De nieuwe alliantie, die eerder van de media de naam 2CEO had gekregen, gaat samenwerken op de routes tussen Azië en Europa, het Middellands Zeegebied, de Rode Zee en het Midden-Oosten, de Trans-Pacifische handelsroutes, de routes tussen Azië en de oostkust van Noord-Amerika en de Trans-Atlantische routes. De Ocean Alliance zal een vloot van 350 schepen inzetten op 40 diensten diensten wereldwijd waarvan de helft op handelsroutes met Europa en de Verenigde Staten zijn gericht. Startdatum voor de samenwerking is 1 april 2017.

De Ocean Alliance is een geduchte tegenstander voor 2M van Maersk Line en MSC die per april 2017 niet meer de grootste zal zijn op de grote oost-west routes, tenzij de twee rederijen besluiten om hun alliantie uit te breiden.