Chartermarkt containervaart op scherp

Hoge chartertarieven

Drewry heeft zijn winstverwachting voor de containervaart naar beneden bijgesteld vanwege hoge chartertarieven. 

Gemiddeld lagen deze tarieven voor alle scheepsgroottes in het eerste kwartaal 50% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat vormt een risico voor de scheepseigenaren. Hoewel de prijzen ondertussen iets gedaald zijn doordat rederijen een aantal diensten hebben geannuleerd om hun rode cijfers te verbeteren, stegen de prijzen in april en mei tot 13.000 dollar per dag voor klassieke Panamax-schepen. Dat is het hoogste niveau sinds medio 2015.

Risico

Volgens de analisten vormt dat een risico voor de verhurende scheepseigenaren. De recente lichte daling in chartertarieven wijst er al op dat er chartercontracten worden beëindigd en ‘de kans dat schepen aan het einde van het contract worden geretourneerd is groter wanneer de klanten verlies lijden’, schrijven de onderzoekers. Dat is momenteel over vrijwel de gehele linie het geval. Rederijen worstelen met snel gestegen brandstofprijzen en een te snel groeiende vloot.

Niet-opererende scheepseigenaren hadden vorige week 2.450 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 9,6 miljoen teu in bezit, dat is ongeveer 44% van de totale vloot.

De mate waarin rederijen zijn blootgesteld aan de chartermarkt verschilt sterk per rederij. MSC heeft met vierhonderd schepen de grootste vloot van gecharterde schepen, die met 1,8 miljoen teu goed is voor 57% van de MSC’s totale capaciteit.

Zim en Yang Ming

In schril contrast daarmee staat PIL dat slechts 6% van zijn capaciteit inhuurt. Zim en Yang Ming hebben met respectievelijk 72% en 64% relatief de hoogste ratio van gecharterd vermogen. Dat is overigens niet per se iets slechts. Sommige rederijen prefereren de flexibiliteit van gecharterd vermogen, die in tijden dat het minder gaat gemakkelijk kan worden teruggeschaald.

Volgens Drewry is de toekomst van de chartermarkt sterk afhankelijk van de manier waarop carriers met hun verliezen omgaan. Als de rederijen besluiten om diensten te annuleren, gooien zeker de rederijen met grote gecharterde vloten de ingehuurde schepen er als eerste uit. Dat zou onmiddellijk tot een daling van de chartertarieven leiden.

Daar staat tegenover dat een reactie als slow-steaming, zoals MSC eerder publiekelijk opperde, juist kan leiden tot een stijging. Dit omdat reders dan meer schepen nodig hebben om een loop in stand te houden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Chartermarkt containervaart op scherp | NT

Chartermarkt containervaart op scherp

Hoge chartertarieven

Drewry heeft zijn winstverwachting voor de containervaart naar beneden bijgesteld vanwege hoge chartertarieven. 

Gemiddeld lagen deze tarieven voor alle scheepsgroottes in het eerste kwartaal 50% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat vormt een risico voor de scheepseigenaren. Hoewel de prijzen ondertussen iets gedaald zijn doordat rederijen een aantal diensten hebben geannuleerd om hun rode cijfers te verbeteren, stegen de prijzen in april en mei tot 13.000 dollar per dag voor klassieke Panamax-schepen. Dat is het hoogste niveau sinds medio 2015.

Risico

Volgens de analisten vormt dat een risico voor de verhurende scheepseigenaren. De recente lichte daling in chartertarieven wijst er al op dat er chartercontracten worden beëindigd en ‘de kans dat schepen aan het einde van het contract worden geretourneerd is groter wanneer de klanten verlies lijden’, schrijven de onderzoekers. Dat is momenteel over vrijwel de gehele linie het geval. Rederijen worstelen met snel gestegen brandstofprijzen en een te snel groeiende vloot.

Niet-opererende scheepseigenaren hadden vorige week 2.450 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 9,6 miljoen teu in bezit, dat is ongeveer 44% van de totale vloot.

De mate waarin rederijen zijn blootgesteld aan de chartermarkt verschilt sterk per rederij. MSC heeft met vierhonderd schepen de grootste vloot van gecharterde schepen, die met 1,8 miljoen teu goed is voor 57% van de MSC’s totale capaciteit.

Zim en Yang Ming

In schril contrast daarmee staat PIL dat slechts 6% van zijn capaciteit inhuurt. Zim en Yang Ming hebben met respectievelijk 72% en 64% relatief de hoogste ratio van gecharterd vermogen. Dat is overigens niet per se iets slechts. Sommige rederijen prefereren de flexibiliteit van gecharterd vermogen, die in tijden dat het minder gaat gemakkelijk kan worden teruggeschaald.

Volgens Drewry is de toekomst van de chartermarkt sterk afhankelijk van de manier waarop carriers met hun verliezen omgaan. Als de rederijen besluiten om diensten te annuleren, gooien zeker de rederijen met grote gecharterde vloten de ingehuurde schepen er als eerste uit. Dat zou onmiddellijk tot een daling van de chartertarieven leiden.

Daar staat tegenover dat een reactie als slow-steaming, zoals MSC eerder publiekelijk opperde, juist kan leiden tot een stijging. Dit omdat reders dan meer schepen nodig hebben om een loop in stand te houden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement