De Korea Development Bank (KDB) en Korea Ocean Business Corporation (KOBC) buigen zich nu over het financieringsplan. De KOBC is een door de staat gesteunde crediteur die in juli is opgericht als onderdeel van een vijfjarig plan om de Zuid-Koreaanse maritieme industrie nieuw leven in te blazen. De grote werven in het land worstelen met orderdroogte en hevige concurrentie, terwijl de grote rederijen er maar niet in slagen winstgevend te zijn.

KOBC heeft daarom de financiële middelen gekregen om tweehonderd nieuwe schepen te laten bouwen, zodat rederijen hun vloot kunnen moderniseren en werven weer werk krijgen. Om aanspraak te maken op financiering is echter een solide business case vereist en daar schort het HMM volgens lokale media aan.

Verlies

De rederij boekte over het eerste halfjaar een verlies van 418,9 miljard won, omgerekend 376,5 miljoen dollar. Daarmee is het bedrijf de slechtst presterende containerrederij. Het eigen vermogen  is daardoor gedaald tot 466 miljoen dollar, terwijl dat eind vorig jaar nog 806 miljoen bedroeg. De schuldenlast van het bedrijf is daardoor nu bijna 2,5 keer zo groot als het eigen vermogen.

Algemene opvatting is echter dat Seoul na het faillissement van Hanjin Shipping vastbesloten is om HMM erbovenop te helpen. Zonder megaschepen is het vrijwel onmogelijk geworden om op de grote handelsroutes effectief te kunnen concurreren.

Mocht HMM de financiering krijgen, zou de rederij iets maar dan de helft ervan gebruiken voor vlootuitbreiding. De rest is voor verbetering van het eigenvermogen, meldt vakblad Fairplay. De rederij meldde eerder zelf te verwachten de nieuwbouwcontracten in september definitief te teken.