Noorwegen overweegt scrubberverbod in fjorden

Scrubberverbod

De Noorse regering overweegt het gebruik van scrubbers in de beschermde fjorden te verbieden. Als de nieuwe regels worden aangenomen mag alleen nog ultralaagzwavelige brandstof worden verstookt. Dat betekent een uitbreiding van de Noord-Europese zwavelzone.

‘De regering wil de emissies en lozingen van (cruise)schepen verminderen. De strengere voorschriften voor schepen in de beschermde fjorden zijn een stap in de goede richting’, zegt Minister van Klimaat en Milieu Ola Elvestuen.

Alle scrubbersystemen

De Noorse Maritieme Autoriteit (NMA) heeft zijn in juni voorgestelde beleidswijzigingen daarom nog verder aangescherpt en wil reders verplichten om binnen deze fjorden ultralaagzwavelige brandstof met een zwavelgehalte van maximaal 0,1% te verstoken. Effectief zou dat een een uitbreiding van de in 2015 ingevoerde zwavelzone (Sulphur Emission Controlled Area, Seca)  op de Noord- en Oostzee betekenen.

Opmerkelijk is dat de Noorse regering nog een stap verder gaat dan de voorschriften van de Seca-zone. De NMA wil namelijk ook het gebruik van scrubbers binnen de fjorden verbieden. Dat verbod geldt zowel voor open, gesloten, als hybride scrubbersystemen. Dat betekent een verbod op zware stookolie.

Beleving bezoekers

‘Uit ervaring weten we dat de hedendaagse scrubbers zichtbare rookpluimen uitstoten en sommige systemen de zwavel in het zeewater lozen’, zegt beleidshoofd Bjorn Petersen van de NMA.

‘Zelfs als de zichtbare rook gedeeltelijk uit waterdamp bestaat, heeft het een negatieve impact op de beleving van de fjorden voor bezoekers. Wij hebben een bijzondere verantwoordelijkheid om de fjorden die zijn opgenomen op de Unesco-werelderfgoedlijst te beschermen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Noorwegen overweegt scrubberverbod in fjorden | NT

Noorwegen overweegt scrubberverbod in fjorden

Scrubberverbod

De Noorse regering overweegt het gebruik van scrubbers in de beschermde fjorden te verbieden. Als de nieuwe regels worden aangenomen mag alleen nog ultralaagzwavelige brandstof worden verstookt. Dat betekent een uitbreiding van de Noord-Europese zwavelzone.

‘De regering wil de emissies en lozingen van (cruise)schepen verminderen. De strengere voorschriften voor schepen in de beschermde fjorden zijn een stap in de goede richting’, zegt Minister van Klimaat en Milieu Ola Elvestuen.

Alle scrubbersystemen

De Noorse Maritieme Autoriteit (NMA) heeft zijn in juni voorgestelde beleidswijzigingen daarom nog verder aangescherpt en wil reders verplichten om binnen deze fjorden ultralaagzwavelige brandstof met een zwavelgehalte van maximaal 0,1% te verstoken. Effectief zou dat een een uitbreiding van de in 2015 ingevoerde zwavelzone (Sulphur Emission Controlled Area, Seca)  op de Noord- en Oostzee betekenen.

Opmerkelijk is dat de Noorse regering nog een stap verder gaat dan de voorschriften van de Seca-zone. De NMA wil namelijk ook het gebruik van scrubbers binnen de fjorden verbieden. Dat verbod geldt zowel voor open, gesloten, als hybride scrubbersystemen. Dat betekent een verbod op zware stookolie.

Beleving bezoekers

‘Uit ervaring weten we dat de hedendaagse scrubbers zichtbare rookpluimen uitstoten en sommige systemen de zwavel in het zeewater lozen’, zegt beleidshoofd Bjorn Petersen van de NMA.

‘Zelfs als de zichtbare rook gedeeltelijk uit waterdamp bestaat, heeft het een negatieve impact op de beleving van de fjorden voor bezoekers. Wij hebben een bijzondere verantwoordelijkheid om de fjorden die zijn opgenomen op de Unesco-werelderfgoedlijst te beschermen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement