Het is het eerste concrete project van e5 Lab, dat zich richt op de ontwikkeling van nieuwe technieken om de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart terug te dringen. Het nieuwe bedrijf is opgericht door twee grote rederijen, Mitsui OSK Lines en Asahi Tanker, een industrieel concern, Mitsubishi, en de shipbroker Exeno Yamamizu.

Bunkertanker

Het eerste elektrische schip wordt een bunkertanker, die wordt uitgerust met oplaadbare batterijen. Daarnaast wordt het voorzien van andere technische innovaties, zoals een dubbele schroef aan de achterkant voor extra wendbaarheid en een magnetisch afmeersysteem. De bedoeling is dat e5 Lab vervolgens ook andere types elektrische schepen gaat ontwikkelen.

Het platform werkt verder onder meer aan nieuwe vormen van sensortechnologie, de ontwikkeling van krachtiger batterijen en apparatuur voor onbemand varen. De Japanse aankondiging komt een dag nadat de Nederlandse scheepsbouwer Damen bekend maakte een volledig elektrische sleepboot voor de haven van Auckland in Nieuw-Zeeland te gaan bouwen.

Lees ook: Damen bouwt zware sleper op batterijen voor Auckland