Volgens een rapport van analistenbureau Alphaliner, waarover ShippingWatch bericht, liggen meer dan twintig schepen van de Zwitserse containerrederij al meer dan honderd dagen te wachten bij overwegend Chinese werven. MSC heeft van meet af aan ingezet op scrubbers, ofwel rookgasreinigers, als de goedkoopste manier om te voldoen aan het verbod op het gebruik van hoogzwavelige stookolie sinds begin dit jaar.

In totaal zouden 117 schepen met gezamenlijk 1,1 miljoen teu getroffen zijn door de vertragingen. Die zijn in het eerste kwartaal van het jaar sterk opgelopen door de uitbraak van het coronavirus, waardoor de productie van Chinese werven is ingezakt. Een aantal rederijen heeft boekingen bij werven geannuleerd en is op zoek gegaan naar vervangend emplooi voor hun schepen.

Alternatief

Het enige alternatief is dan om te gaan varen op duurdere zwavelarme brandstof, very low sulphur fuel oil (vlfso, max. 0,5% zwavel). Dat is een ingrijpende operatie omdat brandstoftanks en -leidingen eerst grondig gereinigd moeten worden. Volgens Alphaliner is er ook een groot aantal schepen op ankerplaatsen gestrand, wachtend tot ze bij een scheepswerf terecht kunnen.

Het voordeel van scrubbers, die tot zo’n vijf miljoen dollar per schip kosten, is de laatste weken overigens in hoog tempo verdampt door het sterk geslonken prijsverschil tussen vlfso en traditionele zware stookolie (ifo 380). Dat was in Rotterdam woensdag minder dan vijftig dollar, in Singapore iets meer dan tachtig dollar. Rederijen die voor scrubbers hebben gekozen, hadden gerekend op een verschil van 150 tot 200 dollar.