Het 254 meter lange schip (3.630 teu) lag aangemeerd in de Colombiaanse stad Cartagena toen het incident plaatsvond. Lokale media melden dat de kapitein in gevecht was geraakt met twaalf Filipijnse bemanningsleden.

‘Geen van hen gaf informatie. Ze spraken in hun moedertaal en in het Engels, maar niet een van hen gaf details die accuraat waren’, citeert de krant El Heraldo kolonel Henry Sanabria van de Cartagena Metropolitan Police.

Indringer

Of dat klopt is niet duidelijk. Zeaborn Ship Management stelt in een verklaring dat de kapitein is aangevallen door een indringer. ‘Zeaborn Ship Management betreurt dat in de namiddag van 16 april 2020 een van hun gewaardeerde zeevarenden van het containerschip ‘Spirit of Hamburg’ dodelijke verwondingen heeft opgelopen na een gewelddadig incident met een indringer aan boord’, schrijft het bedrijf in een verklaring.

Duidelijk is dat het gaat om de 50-jarige Birmese kapitein Myo Tun Zaw. Het Colombiaanse directoraat-generaal Maritieme zaken heeft dat bevestigd.

Onderzoek

Het schip kwam op 16 april aan in Cartagena met 21 bemanningsleden aan boord. Op dezelfde dag werd rond 17:00 uur een melding ontvangen van de Cartagena Regional Port Society. Daarin werd het overlijden van de kapitein gemeld, die dood aan dek werd aangetroffen.

Volgens de in Bremen gevestigde rederij zijn de omstandigheden van het ‘gewelddadige incident’ nog niet bekend. De lokale politie is een officieel onderzoek begonnen en heeft de bemanning verhoord. Zeaborn heeft de familie van de kapitein op de hoogte gebracht en biedt de bemanning ‘psychologische hulp na de tragische dood van hun collega’.

Volgens het internationaal zeerecht wordt de zaak overgedragen aan de vlaggenstaat van het schip: Isle of Man. Zeaborn Ship Management zegt dat het geen inhoudelijke verklaringen aflegt terwijl het onderzoek loopt. Wel zegt het bedrijf dat ‘de berichten op sociale media die beweren dat de bemanning van Filipijnse afkomst is, onjuist zijn.’

Aflossingsproblemen

Ook geeft de rederij in haar verklaring aan dat drie van de opvarenden een maand na de oorspronkelijke aflossingsdatum van hun contract zitten, maar dat zij hier professioneel mee omgaan. De contracten van de andere bemanningsleden lopen nog tot oktober. De rederij reageert daarmee op de aflossingsproblemen van zeevarenden.

Veel landen staan vanwege besmettingsvrees voor het coronavirus zeevarenden niet toe om voet aan wal te zetten. Meer dan honderdduizend zeelieden zitten hierdoor vast aan boord van hun schepen. Reders maken zich daardoor zorgen om het welzijn van de bemanningen, omdat het ook zonder corona-omstandigheden al een zwaar beroep is. Maritieme hulplijnen meldden eerder al meer telefoontjes van zeelieden te krijgen. ​

Zeaborn Ship Management

Zeaborn Ship Management werd in 2013 opgericht als breakbulkrederij. Na een serie overnames van onder Rickmers-Line, Rickmers Shipmanagement, E.R. Schiffahrt, HC Chartering, Intermarine en CPO Tankers, werd het bedrijf opgesplitst in Zeaborn Ship Management, dat als scheepsmanager een diverse vloot van stukgoedschepen, bulkcarriers, tankers en containerschepen beheerd, en breakbulkrederij Zeamarine. Die laatste ging eerder dit jaar failliet. Eigenaar Kurt Zech heeft benadrukt dat Zeaborn Ship Management daar niet door wordt geraakt.