‘Laat oude, vieze schepen doorvaren voor een beter klimaat’

Deens/Nederlandse analyse

Als je als overheid duurzaamheidseisen stelt aan de scheepvaart, doe dat dan niet per individueel schip, maar per scheepsvloot. Dat advies stuurt de Deense redersvereniging Danish Shipping naar de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) naar aanleiding van een analyse die de vereniging heeft gemaakt samen met het Nederlandse onderzoeksbureau CE Delft.

Als rederijen zich niet voor elk afzonderlijk schip hoeven te verantwoorden, voelen ze zich vrij om gewoon door te blijven varen met vieze schepen en voelen ze zich niet gedwongen om te investeren in het aanpassen van die oude vaartuigen. Daardoor kunnen ze al hun geld steken in het bouwen van nieuwe schepen die de CO2-uitstoot écht drastisch omlaag brengen, in plaats van in halfbakken tussenoplossingen, zo is de gedachtegang van Danish Shipping en CE Delft. ‘Klimaatneutrale scheepvaart een realiteit maken, vraagt om flexibiliteit’, zo betoogt de Deense redersvereniging.

Analyse

De gemaakte analyse laat volgens Maria Skipper Schwenn, onderzoeksdirecteur van Danish Shipping, zien dat het toepassen van groene brandstoffen essentieel zal zijn om de scheepvaartsector tegen 2050 helemaal klimaatneutraal te maken. Maar dat daar dit hele decennium in de praktijk nog niets van terecht zal komen tenzij er een pepmiddel uit de hoge hoed wordt getoverd. Een vlootbrede aanpak die door de IMO wereldwijd wordt toegepast, zou wat haar en haar mede-onderzoekers betreft dat pepmiddel moeten zijn.

‘Laat oude, vieze schepen doorvaren voor een beter klimaat’ | NT

‘Laat oude, vieze schepen doorvaren voor een beter klimaat’

Deens/Nederlandse analyse

Als je als overheid duurzaamheidseisen stelt aan de scheepvaart, doe dat dan niet per individueel schip, maar per scheepsvloot. Dat advies stuurt de Deense redersvereniging Danish Shipping naar de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) naar aanleiding van een analyse die de vereniging heeft gemaakt samen met het Nederlandse onderzoeksbureau CE Delft.

Als rederijen zich niet voor elk afzonderlijk schip hoeven te verantwoorden, voelen ze zich vrij om gewoon door te blijven varen met vieze schepen en voelen ze zich niet gedwongen om te investeren in het aanpassen van die oude vaartuigen. Daardoor kunnen ze al hun geld steken in het bouwen van nieuwe schepen die de CO2-uitstoot écht drastisch omlaag brengen, in plaats van in halfbakken tussenoplossingen, zo is de gedachtegang van Danish Shipping en CE Delft. ‘Klimaatneutrale scheepvaart een realiteit maken, vraagt om flexibiliteit’, zo betoogt de Deense redersvereniging.

Analyse

De gemaakte analyse laat volgens Maria Skipper Schwenn, onderzoeksdirecteur van Danish Shipping, zien dat het toepassen van groene brandstoffen essentieel zal zijn om de scheepvaartsector tegen 2050 helemaal klimaatneutraal te maken. Maar dat daar dit hele decennium in de praktijk nog niets van terecht zal komen tenzij er een pepmiddel uit de hoge hoed wordt getoverd. Een vlootbrede aanpak die door de IMO wereldwijd wordt toegepast, zou wat haar en haar mede-onderzoekers betreft dat pepmiddel moeten zijn.