‘s Werelds grootste ‘non operating owner’ van containerschepen gebruikt het geld voor de financiering van duurzame investeringen, zoals schepen met lng-aandrijving. Seaspan ziet vloeibaar aardgas als een ‘overgangsbrandstof, die bij uitstek geschikt is voor de korte tot middellange termijn’.

De rederij heeft al tien schepen van 15.000 teu met lng-aandrijving in bestelling, die in de tweede helft van 2023 in de vaart komen. Begin deze maand kwamen daar tien schepen van 7000 teu bij, die aan het Israëlische Zim worden verhuurd.

De obligatielening kent een rentetarief van 5,5%, ruim boven het geldende tarief van 2 tot 3% voor bedrijfsobligaties van beleggingskwaliteit. Seaspan streeft ernaar de chartercontracten met de exploitanten zo in het vat te gieten dat ze gezien kunnen worden als een relatief veilige belegging. De groep zou dan tegen lagere rente vers kapitaal kunnen aantrekken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding