‘We hebben de autoriteit om een belangrijke bron van hoofdpijn voor verladers en truckers aan te pakken: de onredelijke detention & demurrage-toeslagen’, vertelde Maffei aan het Congres. Vrachttarieven beteugelen kan de FMC niet, zei hij, en de waakhond kan bijvoorbeeld ook niet afdwingen dat rederijen gelijke tarieven in rekening brengen aan grote en kleine verladers. Ook kan de FMC volgens de voorzitter niet verplichten dat de rederijen een bepaald minimum aan Amerikaanse exportlading vervoeren.

De Amerikaanse president Joe Biden ondertekende onlangs een Executive Order waarin hij opriep om een einde te maken aan ‘oneerlijke praktijken’ in de containerlijnvaart. Biden wil dat er wordt opgetreden tegen hoge kosten in het containervervoer en wil ook voorkomen dat containerreders Amerikaanse exportlading op de kade laten staan en met lege containers terug naar China varen om daar snel weer lucratievere lading te kunnen laden.

Maffei vertelde de Congresleden dat hij deze week een directeur van zijn organisatie op een project heeft gezet om bij alle containerrederijen te controleren hoe zij omgaan met detention & demurrage-toeslagen, en of ze zich daarbij wel aan de regels houden. De voorzitter noemde de FMC een ‘relatief kleine organisatie’ die met 128 fte de internationale zeevracht concurrerend en betrouwbaar moet houden, ‘een missie die belangrijker is dan ooit’. Het jaarbudget waarvoor Maffei in het Congres een goed woordje deed, bedraagt 30,8 miljoen dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding