Die stelt dat dit meer is dan de hoeveelheid extra capaciteit die nodig is om aan de vraag naar containervervoer te voldoen. Anders gezegd: zonder verstopping van havens wereldwijd zou met de huidige capaciteit voldaan kunnen worden aan de vraag en zou de druk op de tarieven fors afnemen.

Het cijfer van 12,5% heeft betrekking op de maand augustus. Het bureau registreerde aan het begin van het jaar een lichte verbetering, maar die bleek van korte duur. De route Azië – Noord-Amerika wordt het zwaarst getroffen door de congestie. Volgens Sea-Intelligence is de effectieve capaciteit daar ondanks de inzet van extra schepen ten opzichte van vorig jaar met 20% gedaald.

Vertraging

Directeur Alan Murphy wijst erop dat 12,5% van de wereldvloot overeenkomt met een nominale capaciteit van 3,1 miljoen teu. ‘Dit is drieënhalf keer de capaciteit die in 2016 stil kwam te liggen als gevolg van de ineenstorting van Hanjin en ongeveer evenveel als de huidige capaciteit van Cosco of CMA CGM’, zegt hij.

De inzet van extra schepen lost de congestie in havens niet op, maar verergert die in sommige gevallen juist, constateert het bureau. ‘We zien dat bijvoorbeeld heel duidelijk voor de Californische kust, waar de afhandelingstijd de afgelopen maanden weer is opgelopen’, aldus Murphy.

De congestie wordt weerspiegeld in een steeds verder afnemende betrouwbaarheid van de lijnvaart. Volgens Sea-Intelligence bereikte in augustus nog maar één op de drie schepen (33,6%) de loshaven volgens schema. Dit is het laagste niveau van de afgelopen tien jaar. Eerder dit jaar schommelde de gemiddelde punctualiteit nog tussen de 35 en 40%. Een jaar geleden lag dat cijfer nog op bijna 65% en arriveerden dus nog twee op de drie schepen op tijd. De gemiddelde vertraging per schip nam met ruim een halve dag toe, tot een week en ruim dertien uur.

Maersk Line doet het verhoudingsgewijs het best, maar ziet met een punctualiteit van 45,6% toch ook meer dan de helft van zijn schepen uit schema lopen. Hamburg Süd, MSC, Hapag-Lloyd en CMA CGM volgen op enige afstand en scoren tussen de 30 en 40%.

Maar liefst zes carriers weten niet de grens van 20% betrouwbaarheid te halen. Hekkensluiter is Evergreen met een punctualiteit van 11,5%, wat betekent dat slechts één op de negen schepen op schema arriveerde. HMM is de enige die in augustus iets beter scoorde dan in juli (1,6 procentpunt), en alle carriers deden het ten opzichte van vorig jaar veel slechter. Met een afname van 24,2 procentpunt deed Maersk het ook wat dit betreft relatief nog het best.

Reparatiekosten

Niettegenstaande de vertragingen en de torenhoge basistarieven, introduceert Maersk een nieuwe verplichte toeslag voor vervoer naar Italië. Vanaf 1 november moeten verladers de Container Protect Essential betalen van 15 euro voor een twintigvoeter en 19 euro voor een veertigvoeter. Die heeft het karakter van een verzekering: als de container schade oploopt, hoeft de verlader de eerste 200 euro van de reparatiekosten niet te betalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding