De BIC Facility Codes (BFC) die MSC nu voortaan gebruikt, zijn het resultaat van een project van de Digital Container Shipping Association (DCSA), de organisatie die twee jaar geleden door een aantal grote containerrederijen werd opgericht om standaarden te ontwikkelen voor elektronische gegevensuitwisseling en die haar kantoor in Amsterdam vestigde. De DCSA werkte tijdens het project samen met Bureau International des Containers (BIC), een in Parijs zetelende organisatie die eveneens het standaardiseren van vrachtvervoer als doel heeft en die al in 1933 werd opgericht, decennia voordat het woord ‘container’ specifiek gebruikt ging worden voor de grote metalen dozen zoals we die nu allemaal kennen.

MSC zegt dat de codes in de loop van dit jaar op al haar containerdepots zijn ingevoerd, een proces dat nu is afgerond. ‘De gestandaardiseerde taal verbetert de efficiency, voorkomt verwarring en elimineert onnodig werk,’ aldus de rederij, die zegt te hopen dat verladers, andere handelspartners en andere grote containerrederijen haar voorbeeld snel zullen volgen.

Andere rederijen

Hoewel MSC de eerste rederij is die de transformatie heeft voltooid, zijn ook de andere leden van de Digital Container Shipping Association (Maersk, CMA CGM, Hapag-Loyd, ONE, Evergreen, Yang Ming, HMM en ZIM) bezig om de codes te implementeren.

Meer dan 17.000 containerfaciliteiten in 192 landen kunnen zodoende met een code geïdentificeerd gaan worden en dat is volgens MSC de hoogste tijd. ‘Tot nu toe is er een gebrek aan een gedeelde taal in de branche, waardoor extra stappen worden toegevoegd aan verschepingen die van verzender tot aan ontvanger toch al zo complex en gefragmenteerd zijn.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding