Slechts één op de drie containerschepen komt op tijd aan

uit schema

De punctualiteit in de containervaart blijft dramatisch slecht. Gemiddeld komt slechts één op de drie schepen volgens schema aan.

Dat blijkt uit gegevens van het Deense Sea-Intelligence dat de betrouwbaarheid van de containervaart nauwgezet bijhoudt. Volgens het bureau kwam die in september uit op 34%. Dat is een fractie beter dan in augustus, maar ver onder het normale niveau van rond de 75%, dat voor de huidige extreme vraagpiek werd gehaald.

Gemiddelde vertraging

Het enige positieve is volgens het bureau dat de betrouwbaarheid niet nog verder achteruit kachelt. Die ligt nu ruim twintig procentpunten lager dan een jaar geleden, toen ongeveer de helft van de schepen volgens schema de loshavens bereikte. De gemiddelde vertraging nam in vergelijking met augustus iets af, tot zeven dagen en ruim vier uur.

Net als in augustus doet Maersk het het best met een punctualiteit van 44%, gevolgd door dochter Hamburg Süd met 37%. Bijna alle rederijen scoorden meer dan twintig procentpunten lager dan een jaar geleden. Het Taiwanese Evergreen blijft onderaan bungelen met een score van nog geen 12%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Slechts één op de drie containerschepen komt op tijd aan | NT

Slechts één op de drie containerschepen komt op tijd aan

uit schema

De punctualiteit in de containervaart blijft dramatisch slecht. Gemiddeld komt slechts één op de drie schepen volgens schema aan.

Dat blijkt uit gegevens van het Deense Sea-Intelligence dat de betrouwbaarheid van de containervaart nauwgezet bijhoudt. Volgens het bureau kwam die in september uit op 34%. Dat is een fractie beter dan in augustus, maar ver onder het normale niveau van rond de 75%, dat voor de huidige extreme vraagpiek werd gehaald.

Gemiddelde vertraging

Het enige positieve is volgens het bureau dat de betrouwbaarheid niet nog verder achteruit kachelt. Die ligt nu ruim twintig procentpunten lager dan een jaar geleden, toen ongeveer de helft van de schepen volgens schema de loshavens bereikte. De gemiddelde vertraging nam in vergelijking met augustus iets af, tot zeven dagen en ruim vier uur.

Net als in augustus doet Maersk het het best met een punctualiteit van 44%, gevolgd door dochter Hamburg Süd met 37%. Bijna alle rederijen scoorden meer dan twintig procentpunten lager dan een jaar geleden. Het Taiwanese Evergreen blijft onderaan bungelen met een score van nog geen 12%.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement