Spoel hoopt dat er herstel gaat optreden in 2022. Maar met nieuwe coronabesmettingen in belangrijke havensteden als Tianjin en Shenzhen, verwacht Spoel dat dit niet al te snel zal gaan en denkt hij dat er mogelijk juist nieuwe problemen zullen ontstaan. ‘Als één haven dicht gaat, zullen andere havens de toename van producten via hun haven ook al snel niet meer aankunnen en het spoorvervoer zal niet alles kunnen opvangen.’

Ontregeld

Volgens Spoel is de transportsector op dit moment bovendien dermate ontregeld, dat Chinees Nieuwjaar onvoldoende gelegenheid zal bieden aan rederijen om de planning op orde te krijgen. ‘Vooral in de zeevaart duurt het lang voordat er herstel kan optreden. Omdat een reis toch zeker zes weken duurt, is er een lange periode van voorspoedige logistieke operatie nodig.’

Toch ziet Spoel voor rederijen wel mogelijkheden om wat achterstand weg te werken gedurende deze periode. ‘Waar rederijen normaal gesproken pauze houden tijdens Chinees Nieuwjaar, zouden ze nu gebruik kunnen maken van de rust in China door in deze periode een deel van de containers die daar nog staan mee te nemen. Ook zouden bedrijven zich wat meer kunnen richten op andere landen, zoals India en Indonesië, zodat ze op die manier wat extra werk kunnen doen in die landen.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement