Het bureau had in het najaar op basis van de eerste drie kwartalen al gemeld dat de piraterij het laagste niveau had bereikt sinds 1994, en dat beeld is in de laatste maanden van het jaar niet meer veranderd. Wel waarschuwt het IMB dat de Golf van Guinee, langs de Afrikaanse westkust, nog steeds een risicogebied is. Alle ontvoeringen van zeevarenden die bij het IMB in 2021 werden aangemeld, vonden in dat gebied plaats: bij zeven verschillende incidenten werden er in totaal 57 bemanningsleden gekidnapt.
Maar de piraterij-hotspot in West-Afrika was tegelijkertijd de belangrijkste oorzaak dat de internationale statistieken zo’n gunstig aanzien kregen, want het lukte er wel om de piraterij flink terug te dringen in vergelijking met het jaar ervoor. Het aantal incidenten daalde er van 81 naar 34.
Marineschepen
Volgens het IMB is de afname van de piraterij in zowel West-Afrika als de rest van de wereld te danken aan ‘krachtig’ optreden van marineschepen die door de internationale gemeenschap zijn ingezet en ook aan het beleid van regionale autoriteiten. Toch dringt IMB-directeur Michael Howlett er bij de kuststaten rond de Golf van Guinee op aan om ‘hun medewerking en fysieke aanwezigheid in hun wateren uit te breiden om te verzekeren dat er een langetermijnoplossing komt tegen de misdaad van piraterij en gewapende overvallen in de regio’.
In het oosten van Afrika lukte het met veel marine-aanwezigheid tien jaar geleden ook om de Somalische piraterij terug te dringen, die destijds voor veel slechtere statistieken zorgde (wereldwijd 445 incidenten en meer dan 1000 ontvoerde bemanningsleden) dan anno 2021.
Geschoten
Van de 132 incidenten die zich wereldwijd vorig jaar voordeden, wisten piraten in 115 aan boord van het belaagde schip te komen. Bij 5 andere incidenten werd op het vaartuig in kwestie geschoten, 11 andere overvalpogingen liepen op een mislukking uit. Eén schip werd gekaapt. Dat was de tanker ‘Asphalt Princess’, in augustus in de Golf van Oman.
Bulkcarriers waren vorig jaar het populairste doelwit voor piraten: er werden er 47 aangevallen. Tankers waren 31 keer de klos, containerschepen 30 keer. De andere doelwitten schaart het IMB in de categorie ‘overige schepen’. De wereldwijde piraterij kostte volgens de IMB-gegevens één mensenleven. Vier andere zeevarenden liepen verwondingen op.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?