Het nieuw te bouwen schip krijgt de naam ‘Gaia’ en kan 37.500 kubieke meter aan waterstof vervoeren, dat is 30 keer zoveel als nu gebruikelijk is. Dat is voldoende waterstof voor 400.000 auto’s of 20.000 vrachtwagens, rekenen de scheepsarchitecten voor. C-Job en LH2 noemen de tanker een ‘essentieel onderdeel in het realiseren van de toeleveringsketen van groene waterstof’. Het schip krijgt een lengte 141 meter.

LH2 Europe houdt zich bezig met de supply chain van waterstof binnen Europe. Het wil in Schotland geproduceerde groene waterstof op het Europese vasteland aanbieden tegen een concurrerende prijs met diesel. In eerste instantie ligt de focus op het leveren van waterstof aan terminals in Duitsland. Op termijn moet de tanker ook in Nederland aanmeren, mits de vraag in Nederland voldoende toeneemt.

Peter Wells van LH2 Europe zegt dat er aanvankelijk 100 ton groene waterstof per dag zal worden geleverd. Dat kan afhankelijk van de vraag worden opgevoerd naar 300 ton per dag. ‘Huidige schepen kunnen waterstof niet leveren op de schaal die wij verwachten die nodig zal zijn om de behoeften van de markt te vervullen,’ voegt hij toe.

C-Job heeft ‘Gaia’ ontworpen met een trapeziumvormige romp, waardoor er genoeg dekruimte is voor de tanks, zonder dat ballast nodig is. ‘Vloeibare waterstof is 20 keer lichter dan LNG. Daarom moesten we een unieke oplossing bedenken voor het transport per schip’, zegt Job Volwater, CCO van C-Job.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement