De Britse insolventiedienst, dat onder meer onderzoek doet naar misstanden in het bedrijfsleven, heeft na een vooronderzoek geconcludeerd dat een strafzaak in de rechtbank niet stand zal houden omdat zowel het moederbedrijf, DP World uit Dubai, als de veerboten niet in het VK zijn geregistreerd.

De dienst baseert zich onder meer op het oordeel van een onafhankelijke strafrechtadvocaat, die concludeerde dat er geen realistisch uitzicht was op een veroordeling. P&O Ferries komt voort uit de oeroude Britse deepsea-rederij P&O, dat in de jaren zeventig begon met veerdiensten binnen Europa. Begin 2019 werd het ferrybedrijf verkocht aan DP World uit Dubai.

Flitsontslag

CEO Peter Hebblethwaite van P&O Ferries verdedigde het flitsontslag indertijd aanvankelijk met het argument dat hij geen andere keus had om het verliesgevende bedrijf te redden. Later bood hij zijn excuses aan voor de gang van zaken, nadat een golf van woede het Verenigd Koninkrijk had overspoeld. Premier Boris Johnson kondigde persoonlijk juridische stappen tegen het bedrijf aan en stelde dat ‘P&O hier niet mee weg komt’.

Hebblewaithe zei indertijd dat er bewust voor gekozen was om de wettelijke opzegtermijnen te negeren omdat het verplichte overleg met vakbonden voor vertraging zou hebben gezorgd en het bedrijf verder in de problemen zou brengen. Zodoende kreeg enkele honderden werknemers tijdens een overtocht via een videoboodschap te horen dat ze waren ontslagen en na aankomst in de haven hun schip onmiddellijk moesten verlaten.

Zeevarendenbond Nautilus heeft, zoals te verwachten viel, ‘zeer teleurgesteld’ gereageerd op het besluit van de insolventiedienst, maar geeft zijn kruistocht tegen de top van de ferryrederij niet op. ‘We zullen onze campagne voortzetten om de CEO en zijn collega-bestuurders ter verantwoording te roepen en ervoor zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren’, liet algemeen secretaris Mark Dickinson van de zeevarendenbond Nautilus optekenen.

Vlaggenstaten

De vakbond blijft erbij dat P&O Ferries wel degelijk wettelijk verplicht was om zowel de Britse minister van Buitenlandse Zaken vooraf op de hoogte te stellen van de ontslagplannen en ook om de vlaggenstaten Bermuda, Cyprus en de Bahama’s te informeren.

De transportwerkers-bond RMT heeft geen goed woord over over het besluit van de overheidsdienst. ‘Het bedrijf komt er nu legaal mee weg, hoewel de regering had verzekerd actie te zullen ondernemen. Deze regering heeft niet alleen toegekeken toen DP World arbeiders ontsloeg en verving door laagbetaalde uitzendkrachten, ze is nu van plan hetzelfde te doen met stakende spoorwegbeambten’, aldus vakbondsleider Mick Lynch.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement