Dat valt op te maken uit de jongste rapportage van het analistenbureau Sea-Intelligence over de vertragingen in de containervaart. Die kwam in de maand juli uit op gemiddeld 6,2 dagen, een verbetering van ruim 20% ten opzichte van januari, toen dit cijfer op bijna acht dagen lag. Als de verbeteringen zich in hetzelfde tempo voortzetten als sinds januari, zou de normalisatie in april volgend jaar kunnen plaatsvinden, schat Sea-Intelligence.

Het gaat daarbij om de achterstand ten opzichte van de initieel aangekondigde estimated time of arrival van schepen die daadwerkelijk vertraagd waren. Dat waren er vorige maand volgens Sea-Intelligence altijd nog zes op de tien, maar dat was wel een behoorlijke verbetering ten opzichte van januari, toen slechts drie op de tien schepen de aanloophavens volgens schema bereikte.

Door de afname van de vertragingen is de effectieve capaciteit van de mondiale containervloot toegenomen. In juli wachtte gemiddeld 9,3% van de vlootcapaciteit op afhandeling tegen 13,8% in januari. Maersk voert de ranglijst van de meeste betrouwbare lijnen aan met een punctualiteit van 48%. Opmerkelijk is het herstel van Evergreen, die lange tijd onderaan dit lijstje bungelde maar nu met bijna 45% op de tweede plaat staat.

Maersk en Hapag-Lloyd

De CEO’s van zowel Maersk als Hapag-Lloyd, Søren Skou en Rolf Habben Jansen, hebben onlangs bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers de verwachting uitgesproken dat de containermarkt zich in het vierde kwartaal van het jaar zal ‘normaliseren’.

Ze lijken daarmee overigens vooral te doelen op het verbeteren van de punctualiteit en minder op de hoogte van de tarieven. Die zal volgens de meeste waarnemers nog geruime tijd boven het niveau van voor de coronacrisis blijven liggen al lijken ze wel in een vrije val terecht zijn gekomen. Zo meldde Drewry vorige week dat de spottarieven voor vervoer van China naar Europa in twee weken tijd met bijna zijn 10% gedaald.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement