De bouw van het eerste exemplaar van het nieuw ontworpen vrachtvaartuig begon onlangs op de Gelibolu-scheepswerf in Turkije met een ceremoniële staalsnijceremonie in aanwezigheid van meerdere hoogwaardigheidsbekleders. Het schip wordt naar verwachting in de loop van volgend jaar opgeleverd.
Dieselelektrisch
Het schip heeft volgens Conoship een ‘doordacht dieselelektrisch aandrijfsysteem’, een vergrote schroef en ‘geoptimaliseerde romplijnen’ en het is geschikt voor de plaatsing van Ventifoils, rechtopstaande vleugels van het Groningse bedrijf Econowind die kunnen helpen het schip voort te stuwen met windkracht. ‘Afhankelijk van de vaarroute zal het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot jaarlijks met ongeveer 10% verminderen’, zo schat Conoship de te boeken klimaatwinst in.
Een ‘slimme indeling’ maakt het schip volgens Conoship geschikt om over te schakelen op nieuwe brandstoffen als die in de toekomst in zwang raken. ‘Het ontwerp is in hoge mate toekomstbestendig.’
‘We zijn’, zo laat directeur Maarten Sickler van Conoship International Projects weten, ‘er erg trots op dat dit ultra-brandstofzuinige vrachtschip bijdraagt aan de emissieloze doelstellingen die de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) voor 2050 heeft vastgesteld’.
Bij het Nederlandse bedrijf Holland Shipyards Group worden later nog twee exemplaren van 3600 dwt van het schip gebouwd en drie stuks van een grotere versie van 3800 dwt. De planning is dat dit in 2024 gaat gebeuren. Een nieuw ontwerp van 5800 dwt is nog in ontwikkeling: dat zal ‘binnenkort op de markt worden gebracht’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?