Xeneta noemt het dermate massaal opleggen van containercapaciteit een slecht voorteken voor de rest van 2023. In ‘normale jaren’ waren er in deze tijd van het jaar in de aanloop naar het Chinees nieuwjaar juist heel weinig blank sailings, weet Peter Sand, hoofdanalist van Xeneta. ‘Omdat verladers hun voorraden dan alvast opbouwden.’ Dat het dit jaar anders gaat, noemt Sand ‘een zorgwekkende ontwikkeling voor rederijen en, zonder twijfel, een slecht voorteken voor wat er aan zit te komen in het jaar dat voor ons ligt.’

Dalend volume

Een jaar geleden was de hoeveelheid opgelegde containercapaciteit nóg groter, ongeveer dubbel zo groot zelfs, maar dat gebeurde volgens Sand helemaal in buitengewone omstandigheden, in een situatie waarin de coronapandemie nog voor een volledig ontregelde bevoorradingsketen zorgde. Vorig jaar waren het corona en congestie die de containerlijnvaart in hun greep hielden, nu zijn het echt puur de dalende volumes en dalende tarieven die ertoe leiden dat er voor de rederijen weinig plezier te beleven valt aan het nieuwjaar, aldus de analist.

Ook op het vaargebied Azië-westkust Amerika wordt in de aanloop naar het Chinees nieuwjaar veel capaciteit stilgelegd (220.489 teu), evenals op de route van Azië naar de Amerikaanse oostkust (140.000 teu).

Gaten vullen

Maersk meldt monter, dat het de scheepscapaciteit die vrijkomt door de dalende marktvraag, gebruikt om de betrouwbaarheid van de dienstverlening te verbeteren, met name op transatlantische diensten van 2M (Maersk en MSC). Concreet wordt onder meer een extra schip ingezet op zowel de TA1-dienst (Antwerpen/ Rotterdam/ Bremerhaven/ Norfolk/ Charleston/ Houston) als de TA3-dienst (Antwerpen/ Rotterdam/ Bremerhaven/ Newark/ Charleston/ Veracruz/ Altamira/ New Orleans/ Mobile/ Freeport). Het opvullen van gaten in vaarschema’s moet voor een ‘robuustere supply chain planning’ kunnen zorgen, aldus de rederij.

‘De grote verstoringen van de pandemie liggen achter ons, maar 2023 zal nieuwe uitdagingen brengen’, aldus Maersk, dat laat weten dat het de gelegenheid te baat neemt om met de moeilijke marktomstandigheden niet alleen met schepen te schuiven, maar ook de snelheid van de schepen te verlagen, om daarmee brandstof te besparen en de emissies te reduceren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement