Na het sluiten van de deadline afgelopen maandag blijken uiteindelijk vier partijen zich officieel als geïnteresseerde te hebben gemeld voor het te koop gezette HMM. Naast Hapag-Lloyd gaat het om de Zuid-Koreaanse bedrijven LX, Harim en Dongwon. LX is een snel groeiend conglomeraat met allerhande activiteiten, waaronder logistiek, terwijl Harim (kippenvlees) en Dongwon (ingeblikte tonijn en zeevruchten) vooral bekend staan als voedselbedrijven, die evenwel ook veel aan logistiek doen.
Harim bezit al een bulkrederij, Pan Ocean, terwijl Dongwon onder meer een containerterminal heeft. Geen van de drie Zuid-Koreaanse bedrijven heeft volgens de nationale pers evenwel zoveel geld in kas dat ze makkelijk de 3,5 miljard euro kunnen ophoesten die overname van HMM zal gaan kosten. Er zal waarschijnlijk hulp nodig zijn van investeringsmaatschappijen.
Geen interesse
De beleidsbepalers in Zuid-Korea zijn volgens de Zuid-Koreaanse pers teleurgesteld dat kapitaalkrachtige bedrijven als autofabrikant Hyundai Motor en staalbedrijf Posco geen interesse hebben getoond in HMM. Ook SM Group, een kleinere Zuid-Koreaanse rederij waarvan de voorzitter eerder had laten weten HMM te willen kopen om de containerrederij zo in Koreaanse handen te houden, heeft uiteindelijk toch afgezien van het doen van een bod. Hetzelfde geldt voor kledingexporteur Global Sae-A, de afgelopen weken eveneens steevast genoemd als kandidaat-koper.
Op de beurs is het enthousiasme over de ontwikkelingen rondom HMM bepaald niet groot. De beurskoers van de rederij daalde de afgelopen dagen met bijna 6%. Korea Development Bank (KDB), de staatsbank die het verkoopproces begeleidt, zou volgens de oorspronkelijke planning in november de voorkeurskandidaat voor de overname aanwijzen, maar volgens de krant The Korea Times wordt er nu al gespeculeerd over ‘uitstellen of cancelen van de verkoopprocedure’. De krant beaamt dat Hapag-Lloyd wél financieel sterk genoeg is om HMM te kunnen kopen, ‘maar het is niet de verwachting dat de regering Korea’s enige grote containerrederij gaat verkopen aan een buitenlands bedrijf’.
Tankerrederij
Eerder ontstond een vergelijkbare situatie rondom de Zuid-Koreaanse tankerrederij Hyundai LNG Shipping, die te koop werd gezet door de Zuid-Koreaanse investeerder IMM Holdings, waarna bedrijven uit de VS, Groot-Brittannië, Griekenland en Denemarken een bod uitbrachten. Ook toen viel de buitenlandse interesse niet in goede aarde en was het uitgerekend HMM dat dit voorjaar te hulp schoot door ook een bod uit te brengen op de tankerrederij. HMM bood in de ogen van IMM evenwel te weinig. Vorige maand werd besloten om het verkoopproces van Hyundai LNG Shipping dan maar een jaar uit te stellen.
Hoewel de teneur in Zuid-Korea is, dat ook HMM niet in buitenlandse handen mag vallen, benoemt één analist een manier waarop Hapag-Lloyd wellicht toch een voet tussen de deur kan krijgen: door in samenwerking met een Zuid-Koreaanse investeerder HMM te kopen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?