Belgische markt bedrijfswagens kreunt onder corona

Verkoopcijfers

In België verschenen in 2020 beduidend minder nieuwe bedrijfsvoertuigen op de weg dan in 2019. Dat blijkt uit de recentste cijfers van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en sectororganisatie Febiac.

De terugval geldt niet alleen voor heel 2020. Ook de afzonderlijke cijfers voor de maand december volgen die trend. Dat betekent dat de dip nog niet of niet helemaal achter de rug ligt. Slechts twee types voertuigen laten een positieve trend zien, trekkers voor vrachtwagens tot 16 ton (+21,15% over het hele jaar) en aanhangwagens (+1,15%). De sterke toename van de trekkers is echter heel relatief, omdat het over het hele jaar slechts over enkele tientallen exemplaren gaat.

De markt van bestelwagens beperkte zich in december tot slechts 2,40%, tegenover -12,20% op jaarbasis. Febiac durft daarom te gewagen van een marktherstel, zeker in vergelijking met personenwagens. In 2020 werden er in totaal 71.312 nieuwe bestelwagens ingeschreven.

Zware voertuigen

De zware vrachtvoertuigen van minder dan 16 ton moesten, na vijf opeenvolgende maanden van toename, in december toch weer terrein prijsgeven. De daling ten opzichte van december 2019 bedroeg 13,29%. De jaarcijfers voor deze voertuigcategorie strandden zo op -19,18%.

Het segment van de zware bedrijfsvoertuigen boven de 16 ton – dat qua volume veel groter is – kende een in december een daling van bijna een kwart (-24,89%). Nog verontrustender is de daling over het hele jaar (-37,43%).

Covid-19

De daling lijkt vooral het gevolg van de Covid-19-pandemie, deels door de lockdown-maatregelen, deels door de economische onzekerheid op korte termijn voor heel wat bedrijven en sectoren. Wie toch zijn wagenpark moest verjongen of uitbreiden stelde nieuwe investeringen uit of koos voor goedkopere oplossingen, zoals tweedehandswagens of aanhangwagens. Mogelijk is hierdoor ook de beperktere daling bij de bestelwagens te verklaren. Met extra bestelwagens en aanhangwagens (voor materieel en materialen) konden bijvoorbeeld bouwbedrijven gemakkelijker hun medewerkers naar bouwplaatsen brengen met inachtname van de social distance-verplichtingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Belgische markt bedrijfswagens kreunt onder corona | NT

Belgische markt bedrijfswagens kreunt onder corona

Verkoopcijfers

In België verschenen in 2020 beduidend minder nieuwe bedrijfsvoertuigen op de weg dan in 2019. Dat blijkt uit de recentste cijfers van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en sectororganisatie Febiac.

De terugval geldt niet alleen voor heel 2020. Ook de afzonderlijke cijfers voor de maand december volgen die trend. Dat betekent dat de dip nog niet of niet helemaal achter de rug ligt. Slechts twee types voertuigen laten een positieve trend zien, trekkers voor vrachtwagens tot 16 ton (+21,15% over het hele jaar) en aanhangwagens (+1,15%). De sterke toename van de trekkers is echter heel relatief, omdat het over het hele jaar slechts over enkele tientallen exemplaren gaat.

De markt van bestelwagens beperkte zich in december tot slechts 2,40%, tegenover -12,20% op jaarbasis. Febiac durft daarom te gewagen van een marktherstel, zeker in vergelijking met personenwagens. In 2020 werden er in totaal 71.312 nieuwe bestelwagens ingeschreven.

Zware voertuigen

De zware vrachtvoertuigen van minder dan 16 ton moesten, na vijf opeenvolgende maanden van toename, in december toch weer terrein prijsgeven. De daling ten opzichte van december 2019 bedroeg 13,29%. De jaarcijfers voor deze voertuigcategorie strandden zo op -19,18%.

Het segment van de zware bedrijfsvoertuigen boven de 16 ton – dat qua volume veel groter is – kende een in december een daling van bijna een kwart (-24,89%). Nog verontrustender is de daling over het hele jaar (-37,43%).

Covid-19

De daling lijkt vooral het gevolg van de Covid-19-pandemie, deels door de lockdown-maatregelen, deels door de economische onzekerheid op korte termijn voor heel wat bedrijven en sectoren. Wie toch zijn wagenpark moest verjongen of uitbreiden stelde nieuwe investeringen uit of koos voor goedkopere oplossingen, zoals tweedehandswagens of aanhangwagens. Mogelijk is hierdoor ook de beperktere daling bij de bestelwagens te verklaren. Met extra bestelwagens en aanhangwagens (voor materieel en materialen) konden bijvoorbeeld bouwbedrijven gemakkelijker hun medewerkers naar bouwplaatsen brengen met inachtname van de social distance-verplichtingen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement