Dat blijkt uit de nieuwste berekeningen van Tim Consult op basis van cijfers van vrachtmakelaar Transporeon.

Tim Consult spreekt in een toelichting van ‘extreme waarden’. De spottarieven stegen in mei met 8,4% ten opzichte van een maand eerder. In vergelijking met een jaar eerder bedroeg die stijging 28%. De capaciteit ging omlaag met 11,3%. Sinds februari van dit jaar is de vrije laadruimte op de markt nu met ruim 33% gedaald. Ten opzichte van een jaar geleden, toen de coronacrisis zijn hoogtepunt bereikte, ligt de vrije capaciteit nu zelfs 58,4% lager, aldus Tim Consult.

Tariefstijgingen

Tim Consult meldt dat tariefstijgingen zichtbaar zijn in de meeste sectoren. Zo gingen de prijzen in het segment fast moving consumer goods vorige maand met 27,9% omhoog ten opzichte van een maand eerder. In het spotvervoer voor de chemie en life sciences was dat 12,4%. In het vervoer voor de autoindustrie stegen de tarieven iets minder hard, met 5,5% ten opzichte van april.

In april stelde Tim Consult nog dat de Europese spotmarkt voor het wegvervoer de ergste schommelingen als gevolg van de coronacrisis en brexit achter de rug leek te hebben. De door de analist verwachte stabilisering van de markt maakte de afgelopen maanden echter plaats voor een verder aantrekkende vraag en steeds sneller stijgende tarieven.

Volgens Nikolay Pargov, directeur freight procurement & audit bij Transporeon, tonen de cijfers het economisch herstel in het wegvervoer na de coronacrisis aan. ‘De lage vrije capaciteit en tariefstijgingen zijn het gevolg van goed gevulde orderboeken bij expediteurs’, zegt hij.

Effecten brexit

Tegelijkertijd normaliseert volgens Pargov de markt op trajecten tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. ‘De effecten van de brexit zijn nauwelijks nog merkbaar’, stelt hij. Zo nam in mei de vrije laadruimte in het VK-vervoer af met ruim een kwart, terwijl de prijzen bijna 13% stegen. Ten opzichte van een jaar geleden was er bijna 41% minder capaciteit op de markt. Spotvervoer tussen Frankrijk en het VK was in mei 61,7% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar.

Transporeon baseert zich op data van 1,8 miljoen vrachtladingen op de spotmarkt per jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding