De Deense rederij rekent de overname ter waarde van zo’n 300 miljoen euro ook veel sneller af dan gepland. Daar was oorspronkelijk drie jaar voor uitgetrokken, maar inmiddels is de helft al voldaan. De betaling van het resterende bedrag staat gepland voor 6 oktober. DFDS zegt dat die versnelling de verbeterde financiële kracht van de groep weerspiegelt.

Integratieplan

Het integratieplan is gericht op de hoofdgebieden verkoop, operaties, inkoop, business support en IT. Op operationeel gebied komt er één gezamenlijke materieel pool en één gezamenlijke transportorganisatie. Dat moet onder meer leiden tot een hogere bezettingsgraad van het ferry- en het logistieke netwerk.

De Cold Chain-activiteiten die zijn ingebed in de drie bestaande logistieke business units van DFDS – Nordic, Continent en UK & Ireland – zullen worden samengevoegd met de HSF Logistics Group om een ​​aparte Cold Chain business unit te vormen. De overige activiteiten worden ondergebracht in een nieuwe business unit: Dry Goods.

Synergievoordelen

DFDS verwacht dat de integratie vanaf eind 2023 jaarlijks zo’n tien miljoen euro aan synergievoordelen zal opleveren. In hoeverre de integratie banen gaat kosten, laten de Denen in het midden. Wel zeggen ze ‘geen materiële integratiekosten’ te verwachten, wat er op wijst dat er geen voorziening voor ontslagkosten is getroffen.

De groep kondigde de overname van de ongeveer 1.800 werknemers tellende groep begin dit jaar aan en verwachtte die toen binnen enkele maanden af te kunnen ronden. De Europese Commissie stelde echter veel meer vragen dan verwacht, waardoor DFDS uiteindelijk vorige week pas groen licht kreeg voor de acquisitie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding