De aanleiding voor de brief is een door Brussel gepubliceerde uitleg van de regels. Daarin staat onder meer dat er sprake is van detachering wanneer een chauffeur werkzaamheden verricht in een land waar de werkgever geen vestiging heeft. In de tekst van de richtlijn staat echter dat een trucker gedetacheerd is als hij ergens anders werkt dan in zijn ‘normale werkland’.

Dat onderscheid kan een wezenlijk verschil maken in de beloning van chauffeurs, stellen de briefschrijvers. Volgens de parlementariërs is de handhaving van de regels niet goed vastgelegd, waardoor er achterdeurtjes ontstaan voor uitbuiting van chauffeurs. ‘Het kan niet zo zijn dat de hoeder van de verdragen zo wegduikt’, zegt Ismael Ertug (Europese Socialisten), een van de ondertekenaars.

Het afgelopen jaar leidde dezelfde toelichting op het Mobiliteitspakket ook al tot onduidelijkheid over de terugkeerplicht. De Commissie schreef dat die ook geldt voor trailers, maar trok die uitleg weer in.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement