Dat meldt DP World in zijn verslag over de eerste zes maanden van dit jaar. Het in Dubai gevestigde bedrijf is van oudsher vooral actief als uitbater van terminals. Sinds enige tijd heeft het de strategie om ook in andere logistieke markten aanwezig te zijn.

Unifeeder

Zo werden dit jaar rederij P&O Ferries en offshore dienstverlener Topaz ingelijfd, terwijl vorig jaar al Unifeeder in handen kwam van DP World. De eerste resultaten van de shortsea rederij onder de nieuwe eigenaar voldoen aan de verwachtingen, onder meer doordat Unifeeder kan profiteren van het feit dat er in de markt steeds meer uitbesteding plaatsvindt van feeder-activiteiten.

‘Op langere termijn verwachten we dat het marktaandeel van de shortsea business toeneemt, omdat deze sector in staat is om een duurzame dienst te leveren’, aldus het management van DP World in een toelichting op de cijfers. ‘Ons doel is om Unifeeder te laten groeien en om dit model mogelijk te kopiëren naar andere markten.’

Resultaten

In de eerste jaarhelft boekte DP World een omzet van in totaal 3,46 miljard dollar (3,12 miljard euro, tegen huidige wisselkoers). Dat was 31,9% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze forse stijging had voor een aanzienlijk deel te maken met overnames. Als deze uitbreidingen buiten beschouwing worden gelaten, was er sprake van een stijging van 10,8%.

Ook het afgehandelde volume steeg, al was slechts sprake van een kleine toename: van 35,6 naar 35,8 miljoen teu. Uiteindelijk bleef er onder de streep een winst over van 753 miljoen dollar, tegenover 629 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Investeringen

Los van overnames investeerde DP World in het eerste halfjaar 636 miljoen dollar, vooral in zijn terminalnetwerk. Aan het einde van dit jaar verwacht het bedrijf dit bedrag te hebben opgeschroefd naar 1,4 miljard. De uitgaven worden onder meer gedaan in het Verenigd Koninkrijk (London Gateway) en in het thuisland (Verenigde Arabische Emiraten).

Djibouti

Sinds vorig jaar is de terminal-operator in een juridisch gevecht verwikkeld met de overheid van het Oost-Afrikaanse Djibouti. DP baatte daar de Doraleh Containter Terminal uit volgens een in 2006 verkregen concessie. De terminal werd echter zonder toestemming ingenomen door de regering van het land, die vervolgens ook nog zelf containerfaciliteiten liet bouwen. Dit terwijl aan DP World exclusiviteit was toegezegd.

Een internationale rechtbank in Londen besliste vorig jaar dat de inbeslagname illegaal was en in de eerste helft van dit jaar werd beslist dat de overheid van Djibouti 88 miljoen dollar moet betalen aan DP World voor de inbeslagname en de misgelopen omzet. Daar kwam een bedrag van 385 miljoen bovenop vanwege het negeren van de exclusiviteit. Djibouti heeft echter nog altijd geen geld overgemaakt. DP meldt alle mogelijkheden te blijven aanwenden om alsnog betaling af te dwingen.