Het Hamburgse bedrijf heeft een eigen barometer, de Container Availability Index (CAx), waarop een waarde van 0,5 een perfecte balans betekent maar waarop Noord-Europa in September uitkwam op 0,74. Dat betekent dat er veel meer containers worden ingevoerd dan geëxporteerd. Container xChange spreek van een verdubbeling van de waardes in vergelijking met die van vorig jaar september.

De havens in West-Europa worden dus overstelpt met importcontainers, wat niet alleen tot die genoemde ‘hoge druk’ op de havenfaciliteiten leidt, maar toch ook zijn voordelen heeft. Waar Container xChange tot afgelopen voorjaar nog sprak van een problematische verkrijgbaarheid van containers in Europa, stelt het platform nu dat wie vracht naar China wil brengen, daarvoor momenteel ‘weleens een gouden kans in handen zou kunnen hebben’. ‘Ondanks de langzamere afhandeling van containers in veel Europese havens, heb je nu een betere mogelijkheid om wat van die metalen dozen te bemachtigen. Ongeacht of je ze koopt of leaset.’

Top-10

In de top-10 van meest uit balans geraakte zeehavens, havens met stuk voor stuk een CAx-waarde van boven de 0,90, komen overigens geen havens van het Europese continent voor, maar is wel Felixstowe terug te vinden.

De Chinese haven Huangpu (bij Guangzhou) voert genoemde import top-10 aan, terwijl drie andere Chinese havens juist de ranglijst aanvoeren van havens met de laagste CAx-waarden. Dat zijn Ningbo, Shekou en Yantian. Al weken achtereen zijn deze havens bezig om ‘enorme aantallen containers’ te exporteren, aldus Container xChange. Het is voor alle drie een inhaalslag.

Ningbo

De containeroverslag in Ningbo werd recent gedupeerd door zowel een tyfoon als strenge coronamaatregelen. Terminals in Shekou en Yantian konden in juni eveneens wekenlang niet functioneren door coronamaatregelen; destijds werd dit al een grotere crisis genoemd dan de ‘Ever Given’-blokkade en werd gewaarschuwd voor een langdurig naijleffect.

Gevolg is dat het in China nu juist heel moeilijk en duur is om aan zeecontainers te komen. Volgens Container xChange moeten exporteurs in China nu diep in de buidel tasten, willen ze containerlading nog op tijd voor het ‘Chrismas shopping season’ naar het westen krijgen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding