Dat blijkt uit kwartaalcijfers die de havengroep heeft gepubliceerd. Volgens HHLA was de lichte stijging het gevolg van meer vracht afkomstig uit het Verre Oosten en Noord- en Zuid-Amerika.

Achterland

In het achterlandvervoer werd in de eerste negen maanden 1,25 miljoen teu behandeld waar dat het vorig jaar nog bijna 1,13 miljoen teu was; een stijging van 11%. Volgens HHLA ‘profiteerde het spoor meer dan het wegvervoer van het herstel van de vrachtvolumes dat in de tweede helft van 2020 begon.’

Het spoorvervoer steeg in de eerste negen maanden met 14% tot 1,02 miljoen teu, tegenover 895.000 teu vorig jaar. Het volume van het wegvervoer lag in de eerste negen maanden met 233.000 teu op bijna hetzelfde niveau als vorig jaar (234.000 teu).

Opslagkosten

Het bedrijfsresultaat (ebit) van de Duitse havengroep HHLA is in de eerste negen maanden van 2021 gestegen met 51% tot 162,1 miljoen euro, tegenover 107,1 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Een piek in de opslagkosten als gevolg dat containers langer op de HHLA-terminals in Hamburg stonden, had volgens HHLA een positief effect op het bedrijfsresultaat. Dit werd veroorzaakt door de aanhoudende verstoringen van de wereldwijde toeleveringsketens. De havengroep heeft de omzet in de eerste negen maanden met ruim 12% zien stijgen tot 1,078 miljard euro. Het jaar ervoor was dat 959,9 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement